Kamioni

Promjena stepena prenosa u niži

Predstavljamo novog člana porodice I-Shift: I-Shift s brzinama puzanja. Nove brzine vam omogućavaju da krenete s mjesta natovareni teretom do 325 tona.
Pogled izbliza na komponente mjenjača I-Shift.
Mnoge nove komponente novog mjenjača I-Shift proizvedene su od materijala visoke čvrstoće.

Vrhunac sezone za vozače kamiona koji prevoze drvenu građu u sjevernoj Švedskoj počinje kad se tlo zamrzne. Može biti izuzetno hladno, često ispod minus 30 °C, ali smrznuta površina olakšava vozačima manevrisanje na šumskim putevima. Proljeće i jesen donose veće izazove. Kiša i snijeg koji se topi čine površine teškim za manevrisanje prilikom vožnje kamiona za transport drvene građe dužine 24 metra.

„Vremenski uslovi predstavljaju najveći izazov. Često vozimo uskim putevima i na područjima gdje se teško manevriše kada u šumi ima puno vode“, kaže vozač Jonas Lundmark koji je upravo utovario svoj kamion za transport drvene građe.

Potpuno natovaren kamion ima 64 tone, pa je jasno da kretanje s mjesta s toliko teškim teretom duboko usred švedske šume može predstavljati problem. Jonas se penje u kabinu i prebacuje u najnižu brzinu pomoću novog Volvovog I-Shifta s brzinama puzanja. Nakon laganog dodira pedale gasa, kamion se počinje polako kretati prema naprijed.

„Novi I-Shift omogućava mi dvije brzine puzanja što je od izuzetnog značaja kada moram krenuti s mjesta s teškim teretom u teškim uslovima“, kaže Jonas.

Novi I-Shift daje mi dvije brzine puzanja, što je nevjerovatno dragocjeno kada moram krenuti pod velikim opterećenjem u teškim uslovima.

On je jedan od terenskih probnih vozača koji testiraju novi mjenjač posljednjih 18 mjeseci.

„S ovim mjenjačem prešli smo 250.000 kilometara i moram reći da savršeno radi.“

Odnos promjene stepena prenosa u najnižoj od dvije brzine puzanja iznosi 32:1, što je dvostruko sporije od standardnog I-Shifta. Jonasov mjenjač ima dvije brzine za vožnju unazad s prenosnim odnosom od 37:1 u najnižoj brzini vožnje unazad. 

 

Smatram da su brzine puzanja za vožnju unazad veoma dragocjene u nekim situacijama, kada su uslovi na cesti loši ili na određenim terenima. Omogućavaju mi da vozim unazad s teškim teretom na način na koji ranije nisam mogao voziti u takvim slučajevima“, kaže Jonas.

Jonas često mora utovariti drvenu građu dok je kamion parkiran na lošem šumskom putu usred uzbrdice. Dok je Jonas još vozio kamion sa standardnim mjenjačem I-Shift, mora je koristiti funkciju trzanja pomoću mjenjača kako bi krenuo s mjesta.

„Na strmoj uzbrdici ili neravnoj površini vozilo se može pokrenuti samo pomoću snažnog trzaja. To znači da treba ubrzati motor kako bi se postigao relativno velik broj obrtaja u minuti nakon čega slijedi ručno otpuštanje kvačila. Mada to obično daje dobre rezultate, izaziva habanje pogonskog sklopa, a osim toga kamion se može lako zaglaviti zbog brzog okretanja točkova. Kod novog mjenjača trebam jedino izabrati odgovarajuću brzinu kretanja s mjesta i da polako krenem što svodi habanje pogonskog sklopa na najmanju mjeru“, objašnjava Jonas.

U ispitivanju novog mjenjača upotrijebljeno je više od 40 terenskih probnih vozila širom svijeta – od beskrajnih švedskih šuma do visokih Anda u Južnoj Americi. Niklas Öberg inženjer je zadužen za testove i zahvalan je na saradnji sa terenskim testnim vozačima.

„Stvarnost donosi puno teže izazove nego što ih mi možemo simulirati u svojoj laboratoriji za ispitivanja, a povratne informacije od vozača kao što je Jonas nevjerovatno su važne.

Stvarnost donosi puno teže izazove nego što ih mi možemo simulirati u svojoj laboratoriji za ispitivanja, a povratne informacije od vozača kao što je Jonas nevjerovatno su važne.

Niklas Öberg je jedan od otprilike 100 ljudi koji su uključeni u razvoj novog mjenjača. Za princip rada tehnologije upotrijebljene u razvoju novog mjenjača kaže da je prilično jednostavan. Stavljanjem redukcijskog sklopa između kvačila i donjeg kućišta u standardnom mjenjaču I-Shift, omogućava se dodavanje jedne ili dviju dodatnih brzina puzanja i dviju dodatnih brzina za vožnju unazad.

„Također smo poboljšali kočnicu međuvratila koja koči međuvratilo prilikom promjene brzine, čineći time manevrisanje s teškim teretom na strmim uzbrdicama lakšim“, objašnjava Niklas Öberg.

Novi mjenjač ima neke dijelove, uključujući zupčanike, čahure kvačila i sinhronizaciju podjele, koji su dodatno ojačani kako bi izdržali teške radne uslove. Kamioni koji imaju izuzetno veliku ukupnu dozvoljenu masu biće također opremljeni ojačanim kardanskim vratilima za veći obrtni moment.

„Moramo povećati obrtni moment kardanskog vratila kako bismo održali istu sposobnost kretanja s mjesta prilikom povećanja ukupne dozvoljene mase zajedno s bržim ukupnim odnosom pogonskog sklopa“, kaže Niklas Öberg. „Kao posljedica toga kamioni ukupne kombinovane bruto težine od 65 tona imaće ojačano kardansko vratilo koje omogućava obrtni moment od 33.000 Nm za razliku od standardnih sa momentom od 28.000 Nm.“

Prebacivanje u najnižu brzinu puzanja daje natovarenom kamionu snagu da krene s mjesta na uzbrdici s ukupnom dozvoljenom masom do 325 tona, što je apsolutno jedinstven slučaj kod automatskih mjenjača kamiona za teške uslove rada.

 

„Što su teži transportni zadatak i lošija površina ili teren, to vozač više dobija vozeći kamion sa mjenjačem I-Shift sa brzinama puzanja. Vozač može povući težak teret ne brinući o situacijama koje bi, u najgorem scenariju, mogle dovesti do skupih zastoja“, misli Peter Hardin, voditelj proizvoda serija FM i FMX Range u kompaniji Volvo Trucks.

Što su teži transportni zadatak i lošija površina ili teren, to vozač više dobija vozeći kamion sa mjenjačem I-Shift sa brzinama puzanja.

Novi mjenjač dostupan je kod modela Volvo FM, FMX, FH i FH16 s neposrednim pogonom i multiplikatorom s motorima Volvo Trucks od 13 i 16 litara. To znači da se mjenjač može koristiti u brojnim segmentima transporta.

Mjenjač je savršen za različite precizne poslove, uključujući građevinske radove i radove održavanja, jer brzine puzanja omogućavaju izuzetno sporu vožnju.

„Pomoću ovog mjenjača kamion može voziti brzinom od 0,5 do 2 km/h. Sposobnost da tako sporo vozi veoma je važna za one koji obavljaju takvu vrstu poslova, jer mogu puno preciznije voziti i time ostvariti puno bolji konačni rezultat. I-Shift s brzinama puzanja također omogućava izuzetno sporu vožnju unazad, što predstavlja ogromnu prednost kod operacija koje iziskuju vožnju unazad i kod kojih je potrebna velika preciznost“, kaže Peter Hardin.

Što se tiče manjih prevozničkih kompanija koje prevoze teret na zahtjevnim rutama, I-Shift s brzinama puzanja pruža maksimalnu fleksibilnost i priliku za bolju ekonomiku transporta.

„Dok brzine puzanja omogućavaju kretanje s mjesta s teškim teretom u ekstremnim okolnostima, sada se može upotrijebiti i prenosni odnos stražnje osovine koji smanjuje broj obrtaja motora u minuti pri normalnim brzinama na cesti, što dovodi do manje potrošnje goriva. To je veoma važno za prevozničke kompanije koje se bave ovom takvom vrstom poslova“, dodaje Peter Hardin.

Jonas Lundmark sjedi bezbjedno za volanom u kabini. Iza sebe je ostavio uzak šumski put i uskoro će stići do ruralne ceste koja vodi do pilane gdje će istovariti teret. Jonas vodi prevozničku kompaniju skupa s ocem i zajedno s trećim vozačem sedmično pređe otprilike 4.000 kilometara.

„Mi, prevoznici drvene građe često se tokom vožnje susrećemo s vrlo zahtjevnim situacijama. Zato smo zahvalni na svim rješenjima koja nam mogu olakšati posao. Novi mjenjač pruža bolji osjećaj bezbjednosti i kontrole jer znaš da možeš bez problema krenuti s mjesta.

Kako radi: I-Shift s brzinama puzanja

Veliki prenosni odnos u mjenjaču I-Shift s brzinama puzanja omogućava novi redukcijski sklop koji je dodat standardnom mjenjaču I-Shift.

Komplet za dodatnu redukciju
Komplet za dodatnu redukciju stepena prenosa nalazi se neposredno iza kućišta kvačila mjenjača i sastoji se od dva dodatna mjenjačka zupčanika – jednoga na ulaznog osovini, a drugoga na protivosovini. Dodatni redukcijski sklop omogućava mjenjaču da osigura prenosni odnos koji je skoro dvaput veći od prenosnog odnosa kod standardnog mjenjača I-Shift.

Poboljšani mjenjač
Da bi se stvorio prostor za dodatni komplet za redukciju stepena prenosa, mjenjač je 12 cm duži od standardnog mjenjača I-Shift. Brojni novi dijelovi, kao što su pogonski zupčanici, uključni prsteni i sinhronizatori podjele izrađeni su od izuzetno čvrstih materijala.

Odnos brzina
Omjer stepena predstavlja razliku brzine između ulazne i izlazne osovine mjenjača. Kod najvišeg stepena prenosa prenosni odnos u mjenjaču s neposrednim pogonom iznosi 1:1, što znači da se vratila okreću istom brzinom. Kod najnižeg stepena prenosa u mjenjaču I-Shift s brzinama puzanja, izlazno vratilo okreće se 32 puta sporije od motora – što znači da prenosni odnos iznosi 32:1.