Kamioni

Digitalna revolucija brzo se približava kamionskoj industriji

Telematska povezivost, big data, usluge u oblaku i internet stvari donose digitalnu revoluciju u kamionsku industriju. Najveći potencijal nalazi se u uslugama, a Volvo Trucks aktivno radi na realizaciji ciljne nulte stope neplaniranih zastoja.
Internetski oblak
Broj povezanih kamiona svaki dan se povećava i može pomoći u poboljšanju mobilnosti i produktivnosti.

Razvoj moderne IT industrije toliko je brz da mnoge stvari koje se događaju možda zvuče kao naučna fantastika. Zato Per Adamsson stalno razmišlja o budućnosti na svom poslu direktora strategije i poslovnog razvoja u kompaniji Volvo Group Telematics. 

Uz fraze kao što su „usluge u oblaku“, „Big Data“ i „Internet stvari“, objašnjava kako se koncepti koji su još nedavno zvučali kao čista fantastika sada pretvaraju u stvarnost.  

„Nakon dolaska pametnih telefona, napredak onoga što zovemo povezivost postao je očigledan u svakodnevnim životima ljudi“, kaže.

Danas se povezivost podrazumijeva. Podaci se šalju u takozvani oblak pomoću bežičnih mreža, tamo se pohranjuju, analiziraju i distribuiraju kao internetske usluge, pa se time stvara dodatna vrijednost za različite korisnike. 

„Sva tehnološka rješenja s ugrađenim senzorima, koji su povezani s Internetom, stvaraju korisničke informacije. Ako postoji područje u kojem je razvoj IT-a izuzetno brz, to je u automobilskoj industriji. Danas vozila stvaraju ogromnu količinu podataka, a dodatna je vrijednost povećana efikasnost naših transportnih rješenja i usluga“, objašnjava Per Adamsson.

Vozila su, zapravo, već sada drugi najveći korisnik podataka u svijetu, nakon kućne elektronike. 

„Čineći ga pametnim, poslovanje naših klijenata činimo profitabilnijim.“

Ono u čemu se tehnološka rješenja razlikuju od običnih mašina i aparata jeste korištenje informacija dobivenih od korisnika.

„Naš konačni cilj je da na kraju sisteme podataka učinimo samopoučnima. To će omogućiti da se iz podataka izvlače statistički zaključci i proizvede maksimalna efikasnost bez potrebe za davanjem korisničkih komandi. Jednostavan primjer bio bi da se kafa pripremi i bez uključivanja aparata. Aparat je naučio kada i kakvu kavu želimo, pa ne moramo ni razmišljati o tome da ga uključimo!“

Ako postoji područje u kojem je razvoj IT-a izuzetno brz, to je u automobilskoj industriji.

Zajedno sa stvaranjem tog ekosistema pametnih uređaja, kamioni također postaju inteligentniji. O tome kako će povezivost preoblikovati transportnu industriju, treba još puno otkriti. Međutim, neki događaji se mogu lakše predvidjeti od ostalih.

Hayder Wokil, direktor za kvalitet i radni učinak kompanije Volvo Trucks, uvjeren je da će povezivost unijeti revoluciju u kamionsku industriju: „Kada nam različite komponente kamiona budu mogle javljati svoj status, moći ćemo spriječiti neplanirane zastoje na potpuno novi način“, kaže on. 

Radni učinak – odnosno dostupnost kamiona za rad – postaje sve važniji za transportnu industriju jer viši zahtjevi čine neplanirane zastoje sve skupljima. Prema istraživanju kompanije Volvo Trucks, trenutno se trošak neplaniranog zastoja procjenjuje na oko 1.000 eura u prosječnoj evropskoj transportnoj kompaniji. A to su samo direktni troškovi kao što su oporavak, popravke i gubitak prihoda od transporta. Indirektne troškove, kao što su uništen teret ili gubitak prihoda zbog gubitka ugleda, još je teže izračunati. 

„Sposobnost maksimalnog povećanja radnog učinka igra odlučujuću ulogu u svakodnevnom preživljavanju u kamionskom biznisu. Kamion mora raditi kako bi donosio novac svom upravitelju.“ 

To razmišljanje stoji iza vizije kompanije Volvo Trucks da nijedan kamion Volvo ne bi smio doživjeti neplaniran zastoj. Nedavna studija, koju je proveo odjel za napredna tehnološka rješenja i istraživanja u kompaniji Volvo Trucks, otkrila je da se osam od deset neplaniranih zastoja moglo izbjeći da je servisiranje bilo učestalije i da se zasnivalo na trenutnom stanju svakog kamiona, a to je nešto što povezivost omogućuje. Poznavanje stanja kamiona u stvarnom vremenu omogućiće održavanje jednom i u odgovarajuće vrijeme, te će se time smanjiti opasnost od veoma skupih posljedičnih oštećenja, jer jedna komponenta koja je u kvaru može lako negativno utjecati na druge. 

„U sljedećih pet godina očekujem da će transportne kompanije napraviti veći pritisak na proizvođače kako bi obezbijedile da njihova vozila daju veći radni učinak. Zato Volvo Trucks trenutno provodi više istraživačkih projekata kojima bi se obezbijedio veći radni učinak za klijente. I jedan neplanirani zastoj je previše. On može izuzetno negativno utjecati na poslovanje transportne kompanije“, dodaje Hayder Wokil.

Kompanija Volvo Trucks već koristi telematiku za praćenje trošenja i habanja dijelova kao što su sušila zraka, akumulatori, kočnice i kvačila.* Međutim, čak i da je tehnički moguće opremiti svaku komponentu u kamionu posebnim senzorom, to bi učinilo kamion neodrživo skupim. Dakle, potrebno je pronaći načine da se obavi analiza podataka tako da bude pokriven cijeli kamion. 

Kada nam različite komponente kamiona budu mogle javljati svoj status, moći ćemo spriječiti neplanirane zastoje na potpuno novi način.

Da bi se to postiglo, Volvo Trucks provodi više istraživačkih projekata o povezivosti. Jedan od njih je In4Uptime koji vodi Fredrik Bode u odjelu za tehnološka rješenja za kamione grupe Volvo. Cilj projekta je iskoristiti što više dostupnih podataka. Bode objašnjava da postoje tri tipa podataka koja se kombinuju da bi se dijagnosticiralo i predvidjelo stanje kamiona.

„Prvo i osnovno, koristimo informacije koje kamion sam proizvodi. Ti podaci sadržavaju informacije koje se šalju unutar mreže senzora i upravljačkih jedinica kamiona. Drugo, pohranjujemo podatke iz drugih kamiona kao što su istorije usluga iz svojih radionica. I na kraju, imamo i vanjske podatke, one koji ne dolaze iz kamiona, već sa Interneta ili od vanjskih dobavljača, na primjer informacije o vremenu i saobraćaju.“ 
 

Provjerava se odstupanje informacija, jer ono pokazuje da će uskoro doći do kvara. U slučaju da se otkrije da je kamion u boljem stanju od očekivanog, interval servisiranja može se produžiti.

In4Uptime radi na razvoju metoda sortiranja podataka i identifikacije onoga što ima odlučujući efekt na kvar neke komponente. Te metode na kraju će se upotrijebiti za razvoj softvera s modelima i algoritmima koji predviđaju kada nivo istrošenosti iziskuje servisiranje kamiona. 

„Mogli bismo reći da stavljamo uho na kamion i osluškujemo, a on nam ona govori hoće li nešto poći po zlu. Pristup tim informacijama omogućiće nam da učinimo kamione efikasnijima, a cilj je da transportne kompanije koje koriste kamione Volvo zarade više novca.“

„Gore navedene usluge povezivosti dio su Volvo Zlatnog Ugovora o servisiranju na odabranim tržištima.

Novi pojmovi i fraze

[povezivost]
temelj za omogućavanje masovne razmjene podataka. Trenutna povezivost sa pametnim tehnologijama rezultat je bežičnog internet povezivanja.

[big data]
velike količine podataka koji se prikupljaju u tolikom opsegu da ih je teško obraditi i analizirati standardnim softverskim programima.

[usluga u oblaku]
internet usluga koja se koristi za čuvanje, distribuciju i analizu podataka. Podaci se analiziraju pomoću statističkih zaključaka i algoritama koji različitim korisnicima donose dodanu vrijednost.

[internet stvari]
mreža opreme povezane putem tehnologije povezivosti. Razmjena podataka unutar Interneta stvari pomaže da se poveća vrijednost, jer napredna oprema može pružiti usluge koje odgovaraju potrebama korisnika.