Kamioni

Šta cijena ugljika u EU znači za transportne kompanije

Volvo Kamioni
2025-06-13
Čitanje – 3 min.
Održivost
Author
Volvo Kamioni

Novi evropski sistem trgovine emisijama odrediće cijenu za emisije ugljika iz cestovnog transporta i očekuje se da će dovesti do viših cijena fosilnih goriva. Sistem stupa na snagu 2027. godine. Evo kako će funkcionisati.

Prvi sistem trgovanja emisijama, ETS1, uveden je u Evropi 2005. godine. Obuhvata emisije iz proizvodnje električne energije i toplote, industrijske proizvodnje i sektora avijacije. EU će 2027. godine predstaviti drugi sistem za trgovanje emisijama (ETS2), a ovaj put će se odnositi na cijene ugljika kod cestovnog prevoza. U poređenju s nivoima iz 2005. godine, sistem bi do 2030. godine trebao smanjiti emisije za 42%. Očekuje se da će ovo utjecati na strukturu troškova transportnih kompanija širom Evrope.

Jednostavno rečeno, ETS2 će određivati cijenu utjecaja cestovnog prevoza na klimu. EU će odrediti gornju granicu emisija ugljika, a dozvoljene emisije će se raspodijeliti na naknade koje će biti na aukciji. Svaka dozvola daje vlasniku pravo na emisiju jedne tone ugljičnog dioksida.

ETS2 je uzvodni sistem, što znači da će dobavljači goriva, a ne krajnji potrošači, morati kupovati dozvole za emisije. U okviru programa, kompanije po potrebi mogu međusobno trgovati dozvolama.

Kada su u pitanju fosilna goriva, analitičari širom Evrope očekuju da će se dodatni troškovi za dozvole za emisije najvjerovatnije prenijeti na pumpe, i to u obliku viših cijena za potrošače. Teško je predvidjeti koliko bi tačno cijene mogle porasti, jer to zavisi od ponude i potražnje za dozvolama za emisije. Većina prognoza sugeriše povećanje od 0,15 do 0,25 eura po litri fosilnog dizela do 2030. godine. Druge, dramatičnije prognoze, ukazuju na porast cijena do 0,5 eura po litri.

„Sve je to smisao sistema. Sistem stvara prekretnicu na kojoj je prelazak na električnu energiju, biogas ili HVO ekonomski isplativiji“, kaže Mattias Goldmann, osnivač i izvršni direktor švedske organizacije 2030 Sekretariatet, koja radi na promociji prelaska na poslovanje bez upotrebe fosilnih goriva u transportnom sektoru.

Istovremeno, utjecaj na cijene zavisiće od političkih odluka. Ako sistem naiđe na značajne kritike industrije i javnosti, vjerovatno će biti prilagođen kako bi se smanjili efekti na cijene goriva.

U svakom slučaju, obnovljiva goriva, vodik i električna energija isključeni su iz ETS2, tako da se neće suočiti s bilo kakvim povećanjem troškova - što ih čini konkurentnijima. Ovo kompanijama koje već posluju na ovim gorivima ili na električnoj energiji, daje konkurentsku prednost, kako u pogledu troškova, tako i u pogledu tržišnog pozicioniranja.

 

Kako će ETS2 utjecati na transportne kompanije?

Kompanije koje će najviše biti pogođene očekivano su one s visokom potrošnjom fosilnih goriva. No, posljedice će također zavisiti od faktora poput sastava voznog parka, načina vožnje i režima poreza na gorivo u različitim zemljama.

"Kompanija koja trenutno koristi velike količine fosilnog dizela u zemlji s niskim porezima na gorivo, trebala bi očekivati nagli porast troškova. Istovremeno, oni koji su već investirali u električna vozila, konsolidaciju ili intermodalni transport, steći će konkurentsku prednost“, kaže Mattias Goldmann.

Iako će sistem stupiti na snagu 2027. godine, zainteresovane strane u transportnom sektoru već moraju početi izvještavati o svojim emisijama.

 

Strategije i prilike

Kompanije koje žele smanjiti svoju izloženost rastućim cijenama fosilnih goriva imaju nekoliko poluga koje mogu iskoristiti. Eko vožnja, pametno planiranje rute, optimizovan odabir guma i upravljanje brzinom, mogu donijeti uštede. Ipak, najveći dobici doći će od promjene goriva.

Ono što je prije bilo gotovo profitabilno, sada postaje očigledno profitabilno. Osim toga, postoji i komunikacijska vrijednost, zapravo mogućnost da pokažete da ste lider u ekološkoj prihvatljivosti, može biti konkurentska prednost.

 

Kritika i kompenzacija

ETS2 je kritikovan zbog potencijalno većeg utjecaja na manje prevoznike, posebno one u predgrađima ili u zemljama u kojima je dizelsko gorivo oduvijek bilo jeftino.

„Da, sistem je u tom pogledu neujednačen. Ali će također osigurati značajne prihode za EU - a polovina tog novca će se namijeniti ublaživanju društvenog učinka. Ova preraspodjela je od ključne važnosti za sprečavanje masovnih protesta“, kaže Mattias Goldmann.

Analitičari imaju različita mišljenja o tome koliko će ETS2 biti efikasan. Mattias Goldmann je uvjeren da će sistem funkcionisati.

"Vidjeli smo da je ETS1 funkcionisao u drugim industrijama. ETS2 će ubrzati zelenu tranziciju - posebno u zemljama koje su zaostale. To će učiniti bez naredbi 'odozgo'. Tržište odlučuje koliko košta nastavak zagađenja. To je efikasan način za smanjenje utjecaja na klimu", zaključuje Mattias Goldmann.

Kako funkcioniše sistem EU za trgovanje emisijama?

Prvi Sistem trgovanja emisijama EU (ETS1) uveden je 2005. godine kako bi se isplativo smanjile emisije stakleničkih gasova, a obuhvatao je proizvodnu industriju, proizvodnju električne energije i topline, vazdušni transport i brodarstvo. Cilj je podržati i klimatske ciljeve EU i globalne obaveze prema Pariškom sporazumu. Ovaj sistem je od 2005. godine smanjio emisije u obuhvaćenim sektorima za 50%.

 

ETS2 - drugi sistem, usmjeren je na emisije iz cestovnog transporta i grijanja zgrada. To je uzvodni sistem, što znači da se ne odnosi direktno na one koji emituju, već na dobavljače fosilnih goriva - kao što su distributeri goriva i dobavljači plina.

 

Sistem funkcioniše tako što postavlja ograničenje na ukupne dozvoljene emisije za učesnike. Ovaj limit se postepeno smanjuje svake godine. Ograničenje ETS2 biće postavljeno tako da u poređenju s nivoima iz 2005. godine do 2030. godine smanji emisije za 42%.

 

Dozvoljene emisije su podijeljene na dozvole, koje će se prodavati na aukciji. Svaka dozvola daje vlasniku pravo na emisiju jedne tone ugljen-dioksida.

 

Obaveze prema sistemu ETS2 pašće na dobavljače goriva, koji će moći trgovati dozvolama ako to žele ili ako to budu trebali. Ako kompanija ima manjak, mora kupiti više dozvola. Međutim, transportne kompanije će biti pogođene samo indirektno - kroz rast cijena goriva, ako se bilo kakvi dodatni troškovi na dobavljače goriva prenesu putem lanca snabdijevanja.

Švedski sekretarijat za 2030. godinu

Švedska organizacija - 2030 Sekretariatet, predstavlja politički nezavisnu koaliciju švedskih korporacija i nevladinih organizacija koje imaju istu ambiciju prelaska na ekološki prihvatljiv transport. Nudi analize, statistike i političke savjete, te djeluje kao posrednik između vlade i industrije.

Povezani uvidi