U predgrađu Varšave u Poljskoj, vozač Robert Sek polako napreduje kroz saobraćajnu gužvu u svom kamionu Volvo FH. Za čovjeka koji se ponosi svojim vještinama ekonomične vožnje, to je situacija koja izaziva frustracije. „Ovo nije dobro“, kaže dok ubrzava nakon ponovnog zaustavljanja na semaforu. „Ali čak i tu možete uštedjeti mnogo goriva ako vozite lagano, bolje predviđate i održavate razmak od vozila ispred sebe.“
Robert Sek vozi kamione već više od 20 godina i jedan je od Jastimovih najekonomičnijih vozača uz prosječnu potrošnju od 24 litre na 100 km. Zauzvrat redovno prima nagrade u okviru programa poticaja za uštedu goriva koji je Jastim uveo prije nekoliko godina. Svaki vozač koji može održati potrošnju goriva ispod 28 litara prima 300 zlota (70 eura), kao i dodatnih 100 zlota za svaku dodatnu litru koju uštedi.
Program je samo jedna od mnogobrojnih inicijativa koje je Jastim uveo kako bi se potaklo smanjenje potrošnje goriva u cijelom voznom parku. Druge inicijative uključuju ulaganje u nove kamione i tehnološka rješenja. Jastimova najnovija vozila imaju nove motore Euro VI C kompanije Volvo Trucks i najnovija aerodinamična poboljšanja optimizovana za vožnju konstantnom brzinom od oko 60 – 90 km na sat. Uz novi motor Euro VI C, bolje aerodinamične karakteristike omogućavaju uštedu goriva od dodatnih 3% na dugim relacijama i regionalnim transportima.
Danas su naši nivoi potrošnje onakvi kakve nismo ni mogli zamisliti prije 3–4 godine. Sada je to jednostavno rutina.
„Interesuju nas sva nova ostvarenja u pogledu tehnološkog razvoja“, kaže Jacek Słowiński, vlasnik kompanije Jastim. „Na osnovi količine goriva koju trošimo svakog mjeseca dodatna ušteda od tri posto za nas znači hiljade litara“.
Gorivo čini značajan udio troškova svake transportne kompanije, često i do trećine, ali za Jastim je došlo u pitanje čak i puko preživljavanje kompanije. „Činjenica je da nismo imali izbora“, dodaje Jacek Słowiński. „Danas si ne možemo priuštiti potrošnju goriva od prije tri godine, koja je iznosila 31–32 litre. To bi nas uništilo na tržištu.“
Kompanija Jastim veoma je rano shvatila da su, kada je u pitanju potrošnja goriva, vozači jednako važni kao i kamioni, pa je zato uveden program bonusa. „Jasno smo rekli da egzistencija naše kompanije zavisi od smanjenja potrošnje goriva“, kaže Jacek Słowiński. „Međutim, također smo od početka objasnili da mi, kao kompanija želimo podijeliti neke od tih ušteda sa svojim vozačima. Nismo mogli očekivati da će voziti ekonomično ako kompanija zadrži sve pogodnosti.“
Istovremeno je, da bi pružio bolju podršku svojim vozačima, Jastim uložio sredstva i u osposobljavanje vozača, a svaki vozač koji vozi kamion Volvo također prolazi kurs ekološke vožnje kompanije Volvo. Kao rezultat toga, svi vozači kamiona Volvo ispunjavaju postavljene kriterijume za dodjelu mjesečnog bonusa.
„Tokom kursa vozači uče o ekonomičnoj vožnji, ali i o tome kako se treba pravilno brinuti o kamionu, što zauzvrat obezbjeđuje nesmetan rad,“ kaže Tomasz Wroblewski, voditelj voznog parka u kompaniji Jastim. „To znači bolju profitabilnost za kompaniju i više novca za vozače u obliku bonusa za uštede.“
Pogodnosti, međutim, nisu samo finansijske. Tri najveća klijenta kompanije Jastim: Najveći klijenti kompanije Jastim su Schenker, IKEA i DHL, a svi oni posvećuju veliku pažnju ekološkim pitanjima pa zato vrše pritisak na svoje dobavljače kako bi stalno smanjivali potrošnju goriva. Najnovije uštede ostvarene pomoću novih vozila i osposobljavanja vozača pomogle su da kompanija ispuni visoka očekivanja svojih klijenata.
Nakon izlaska iz saobraćajne gužve, Robert Sek sada se slobodno kreće autocestom. Tu zaista može iskoristiti plodove svog osposobljavanja i karakteristika kamiona Volvo FH kao što su tempomat, softver I-See i motor Euro VI C od 500 KS. Brzo se približava brzini od 85 km/h, za koju iz obuke zna da je optimalna brzina za vožnje na dugim relacijama, jer predstavlja kombinaciju visokih performansi i minimalne potrošnje goriva. Održavanje konstantne brzine ključni je faktor uspjeha.
„Motor je toliko snažan da možete voziti većom brzinom od one koju odabere automatski mjenjač, što pruža značajne uštede goriva“, kaže Robert Sek dok objašnjava svoju tehniku vožnje. „Sa inteligentnim tempomatom kod vožnje nizbrdo možete prebaciti u neutralni režim kako bi se kamion slobodno kotrljao i trošio minimalnu količinu goriva.“
To je savršen primjer kako kombinacija modernih tehnoloških rješenja i vještih vozača pruža optimalnu uštedu goriva. To je i razlog što se prosječna potrošnja goriva u kompaniji Jastim spustila sa skoro 32 litre na 100 km na 26 litara. Najbolji vozači, kao što je Robert Sek, troše prosječno 24 litre. „Danas su naši nivoi potrošnje onakvi kakve nismo ni mogli zamisliti prije 3–4 godine“, priča Jacek Słowiński. „Sada je to jednostavno rutina.“
Osnovana: 1999
Vlasnik: Jacek Slawinski
Sjedište: Varšava, Poljska
Broj zaposlenih: 94, uključujući 70 vozača
Zadaci: Transport i špedicija domaćih i međunarodnih tereta. Jastim trenutno ima oko 200 klijenata, a tri najveća su DB Schenker, DHL i IKEA.
Broj kamiona Volvo u voznom parku: 4 Volvo FH 500 i 21 Volvo FH 460.
Specifikacije kamiona: Volvo FH sa kabinom Globetrotter, motorom D13K500 Euro VI C, mjenjačem I-Shift generacije F sa eko-paketom za gorivo, uključujući I-See, kočioni sistem za hitne slučajeve i sistem podrške za držanje trake.
Potrošnja goriva: 26 l/100 km – smanjenje sa 32 l/100 km u odnosu na period od prije četiri godine.
Osposobljavanje vozača: Svi vozači moraju proći kurs najmanje jednom godišnje. Kurs za vozače kamiona Volvo uvijek organizuje kompanija Volvo Trucks Poljska.
Druge usluge: Jastim u svojim kamionima Volvo upotrebljava sistem Dynafleet. Kompanija uzima kamione na lizing putem Volvo Finansijskih usluga na period od 3–4 godine.