Kamioni

Vladar šume

U ovogodišnjoj finalnoj etapi svjetskog takmičenja Volvo Driver Challenge stigao je drugi i pravi je majstor u efikasnoj vožnji. Vozač kamiona za prevoz drvene građe Bert Knatte Johansson zna kako treba najbolje iskoristiti svaku kap goriva – i svoje kamione Volvo.
Transport drvene građe u Švedskoj.
30 godina vožnje kombinacija od 64 tona zavojitim šumskim putevima učinile su Berta 'Knattea' Johanssona veoma vještim u preciznoj vožnji.

Prekrasan je jesenji dan duboko u šumama centralne Švedske. Bert Johansson, pod nadimkom „Knatte”, kako ga zovu još od djetinjstva, sjeda u kabinu dizalice. Trenutno utovaruje 60 tona drvene građe, a dizalica dužine osam metara kreće se brzo i precizno. Hvataljka dizalice, koja vješto grabi i podiže stabla sa hrpe na zemlji u prikolicu kamiona, kreće se kao da je produžetak Knatteove vlastite ruke.

Neprestano moramo pratiti efikasnost i optimizovati potrošnju goriva, jer uvijek vozimo pune terete.

Nakon 30 godina rada kao vozač drvene građe, Knatte tačno zna kako se balvani moraju postaviti na prikolicu i kako se može najbolje kretati krivudavim šumskim cestama da bi sakupio svoj teret. Tokom svakodnevnog manevrisanja kroz uske prolaze naučio je vještine precizne vožnje, a tokom godina bio je pobjednik na mnogo takmičenja na švedskoj izložbi automobila Elmia. Godine 2009. osvojio je i Super Eco Driver Volvo, takmičenje prema kom je osmišljen današnji Driver Challenge, a ove godine bio je drugi na globalnom finalu u borbi sa 32 takmičara iz drugih država. Mnogo drugih takmičara koji su se borili za prva mjesta na švedskom finalu također su prevoznici drvene građe, a Knatte ima i vlastitu teoriju o tome zašto on i njegove kolege iz te djelatnosti tako dobro prolaze.
 

„Kao prevoznik drvene građe tačno naučite gdje su uglovi kamiona i gdje je prikolica, inače ćete se lako zaglaviti i ostati sami u šumi. Također neprestano moramo pratiti efikasnost i optimizovati potrošnju goriva, jer uvijek vozimo pune terete”, objašnjava on.

Od svoje 19. godine, kada je počeo raditi za Sommens Transport, tada kompaniju svog oca, Knatte je pažljivo pratio razvoj kamiona i prikolica. U to doba nije bilo kabina za dizalice, pa su on i njegove kolege tokom utovara i istovara cijele godine morali sjediti vani, u zaklonu. A zbog tadašnjih slabijih motora kamioni su se i češće zaglavljivali. Prije uvođenja funkcije Dynafleet i usluge pozicioniranja, koja omogućava praćenje svakog kamiona na daljinu, prevoznici drvene građe koji su se zaglavili u šumi bili su potpuno prepušteni sami sebi i vlastitim uređajima. Knatte se prisjeća nekoliko prilika u kojima je morao izaći i tražiti kolege koji se nisu vratili poslije završetka svoje smjene.

„Najgora je bila nesigurnost. Danas uvijek mogu pratiti gdje su moji kamioni i provjeriti da li rade ili miruju. To pruža određenu bezbrižnost, i meni i mojim ljudima”, kaže.

Da bi se omogućilo lakše pokretanje kombinacije od 64 tone na teškom terenu, danas su Knatteovi kamioni Volvo FH16 opremljeni motorima od 750 KS. Ima i I-Shift od trenutka kada je taj mjenjač uveden i vjeruje da je on, zajedno sa Volvo dinamičkim upravljanjem doprinio udobnijem i mirnijem iskustvu vožnje.

„Danas sam mnogo odmorniji poslije radne smjene nego kada sam počeo raditi kao vozač”, kaže on dok izlazi iz kabine dizalice.

Ovo je Knatteova druga današnja tura. Budući da je počeo raditi u četiri ujutro, odlazi na pauzu da bi razgledao šumu. Iako je samo 30 km od svoje kancelarije u Tranåsu, nikada ovdje nije bio. Mnogo vlasnika zemljišta ruši stabla na određenom mjestu samo jednom u životu, pa se područja za utovar drvene građe svakodnevno mijenjaju. Knatte osjeća veliku odgovornost prema svojim klijentima čija sredstva za život prevozi i vjeruje da obavlja ključnu funkciju u lancu opskrbe.

„Uvijek me interesovala šuma, jer je tako važna za Švedsku. Svi žele građevinski materijal za svoje kuće i papir za toalete. Uživam i u miru i slobodi šume – to mi je veoma važno”, kaže dok se ponovo penje u kabinu kamiona da bi nastavio put.
 

Njegovo odredište je pilana Bergs Timber u Mörlundi, oko 150 km od mjesta gdje se sada nalazi. Čim je izašao sa najtežih šumskih cesta na asfaltiranu seosku cestu, Knatte uključuje tempomat I-Cruise. Aktivira i program uštede mjenjača I-See koji skenira cestu pred njim i planira vožnju da bi je učinio što ekonomičnijom u pogledu potrošnje goriva.

„Na asfaltiranim seoskim cestama i autocestama upotrebljavam te programe 99% vremena. Ako imate tempomat, I-See radi savršeno, jer sistem razmišlja umjesto vas. Kada bih pokušao voziti tako ekonomično kao što to radi sistem dok vozim ručno, tokom cijelog dana bila bi mi potrebna potpuna koncentracija. Jednostavno ne mogu održati taj nivo koncentracije toliko dugo”, kaže on.

Da biste se stvarno izvještili u ekonomičnoj vožnji, Knatte kaže da morate što više izbjegavati papučicu gasa – kako biste mogli voziti u praznom hodu mnogo duže nego što ljudi očekuju. Također pokušava naučiti kako funkcioniše tehnologija u kamionu, a zatim testirati različite sisteme da bi postigao najbolje rezultate.

Knatte pokazuje na ekran i objašnjava kako I-See čini razliku: „Sada već neko vrijeme vozim u praznom hodu, ali inače nikada ne bih tako rano skinuo nogu sa papučice gasa. Volvo je zaista uspio razviti pametan sistem”, kaže on.
 

Nakon otprilike dva sata vožnje Knatte skreće u pilanu i istovaruje drvenu građu. Zrak je pun piljevine, a ogromno postrojenje miriše na svježe drvo. Posvuda su velike hrpe balvana – na krajevima su pečati i oznake sa privjescima kojima se određuje broj narudžbe, naziv dobavljača i naziv vlasnika zemljišta. Knatte označava svoj teret, a zatim kreće na put nazad.

Danas se mora vratiti bez tereta, a to je nešto što bi najradije izbjegao. Do prije nekoliko godina pored Tranåsa je postojala pilana, ali otkad je zatvorena, Knatte je morao pronaći nove klijente da bi osigurao svoje domaće terete. Naprimjer, neke terete vozi u Eksjöhus, kompaniju koja proizvodi montažne kuće i ima vlastitu pilanu udaljenu 50 km od Tranåsa.

U slučajevima kada mora voziti bez tereta, uvijek koristi funkciju podizanja tandemske osovine da bi smanjio potrošnju goriva. To će imati utjecaja na duge staze, jer njegovih sedam kamiona stalno vozi tamo-ovamo u smjenama po 24 sata.

Ako imate tempomat, I-See radi savršeno, jer sistem razmišlja umjesto vas.

Knatte priznaje da nije uvijek moguće živjeti kao što naučiš, te da i on i njegovi zaposleni ponekad moraju napraviti kompromise u pogledu efikasne potrošnje goriva, posebno tokom stresnih dana sa puno posla.

„Tada je važno da izgubljeno nadoknadimo većom produktivnošću. To je ključna ravnoteža koju uvijek pokušavam prenijeti svojim vozačima”, kaže on.

Kada je riječ o tome kako maksimalno poboljšati rezultate pomoću tehnologije kompanije Volvo Trucks, njegov lokalni distributer, Johan Ejdehage u Rejmesu je osoba koja je Knatteu uvijek bila važna. Johanov otac je 24 godine prodavao kamione Knatteovom ocu Bertilu, a nakon što su i on i Knatte preuzeli poslovanja svojih očeva, međusobno sarađuju više od dvije decenije. Johan obično prati Knattea kada on učestvuje na takmičenjima kompanije Volvo i zajedno raspravljaju o tome kako treba voziti da bi se postigli najbolji rezultati.

„Tokom svjetskog finala na takmičenju Driver Challenge, primijetio sam da mnogo drugih takmičara bira ručno prebacivanje stepena prenosa, ali ja nisam. Samo sam jedanput prebacio stepen ručno tokom cijele vožnje uzbrdicom! To zaista dokazuje da tehnologija u kamionima Volvo dobro radi“, kaže Knatte. 

I-See – štedi do 5% goriva


1. Stvaranje momenta
I-See poznaje uzbrdicu koja dolazi, pa kamion ubrzava i duže ostaje u višem stepenu.

2. Izbjegavanje prebacivanja u niži stepen
Sprečavanjem nepotrebnih promjena stepena prenosa I-See čini vaše penjanje lakšim i efikasnijim.

3. Ubrzavanje na prevoju
Kada se približavate nizbrdici, I-See sprečava nepotrebno ubrzavanje kamiona.

4. Prebacivanje u prazan hod prije nizbrdica
Da bi se uštedjela energija i smanjilo kočenje, I-See privremeno isključuje pogonski sklop neposredno prije strmine.

5. Kontrola kočenja na nizbrdici
I-See zna kada jedan nagib završava, a sljedeći počinje. Prema potrebi primjenjuje pomoćne kočnice da bi se postigla maksimalna efikasnost.