Kamioni

Lakši prelazak na električna vozila

Kod električnih kamiona nije riječ samo o akumulatorima i stanicama za punjenje – oni mogu pomoći u poboljšanju uslova rada vozača i povećanju profita za transportne kompanije. Tri stručnjaka kompanije Volvo Trucks pomažu u navigaciji prema električnoj budućnosti.
Volvo FE Electric.
Volvo FL i FE Electric prva su električna vozila kompanije Volvo Trucks i pokrivaju većinu potreba za gradskim prevozom.

U trenutku kada je kompanija Volvo Trucks objavila da su njeni prvi električni kamioni Volvo FL i FE spremni za izlazak na cestu, odgovor je stigao brzo.

„Klijenti su nazivali, govoreći: 'Konačno! To smo čekali!'”, kaže Anna Thordén, direktorica proizvoda u odjeljenju za elektromobilnost kompanije Volvo Trucks. „Mnogi klijenti koji nam se obraćaju suočavaju se sa sve strožim propisima u svom radu. Drugi su nabavili električna vozila od novih kompanija koje su se pojavile na tržištu i shvatili da ne nude dovoljnu podršku. Čim se nešto dogodi kamionu, prepušteni su sami sebi“, kaže ona.

Mnogi klijenti koji nam se obraćaju suočavaju se sa sve strožim propisima u svom radu.

Za razliku od toga Volvo Trucks naglašava sveobuhvatna rješenja za električna vozila kako bi se pobrinuli za svoje kupce.

Do sada Volvo Trucks nudi električne opcije samo ograničenom broju referentnih kupaca na probnoj osnovi, ali je plan povećati proizvodnju u narednih nekoliko godina. Prema mišljenju Santosha Harakamanija, direktora strateškog planiranja u kompaniji Volvo Trucks, osnovni faktori koji će pomoći da se električna vozila pridruže glavnoj struji već polako dolaze na svoje mjesto, a prelazak na električna vozila ići će brže od predviđanja većine analitičara.

„Da li će doći do tehničkog pomaka obično određuju tri faktora: tehnologija mora biti održiva iz poslovnog aspekta, mora biti prihvaćena od klijenata i mora biti tehnički zrela.“ 

Jedna ključna prekretnica već je postignuta. Nivelisani trošak obnovljive energije postao je jednak trošku uglja u mnogim dijelovima svijeta, što predstavlja faktor koji će sigurno podstaknuti investicije u obnovljivu energiju. Procjenjuje se da će do 2040. godine više od 70% globalnih ulaganja odlaziti na obnovljivu energiju. U međuvremenu brz pad cijena akumulatora srušio je očekivanja analitičara.


Drugi ključni događaj je da je organizacija za istraživanja Bloomberg New Energy Finance značajno pomakla svoje prognoze o cijenama akumulatora kada električni automobili postignu jednaku cijenu kao automobili na fosilna goriva. Za vlasnike kamiona taj brz razvoj cijena akumulatora osigurava da će prelomna tačka ukupnog troška vlasništva električnog kamiona biti postignuta ranije nego što se očekuje. U međuvremenu se očekuje da će se gustina energije akumulatora značajno povećati, čime će se povećati domet vozila.

Osim toga, mnoge zemlje već su se obavezale na propise koji će ubrzati prelazak na električna vozila, uključujući obavezu više od desetak država da zabrane upotrebu fosilnih goriva do 2030. „Stroži propisi u vezi sa emisijom i efikasnom potrošnjom goriva već stavljaju velik pritisak na industriju da napusti dizel motore. Najnovije objave velikih proizvođača vozila u vezi sa ulaganjima i uvođenjem električnih vozila jasna su indikacija da se taj pomak već dešava“, kaže Santosh Harakamani.

Tehnologija mora biti održiva iz poslovnog aspekta, mora biti prihvaćena od klijenata i mora biti tehnički zrela.

Uzimajući u obzir te faktore, više od 30% svih automobila biće na električni pogon, a više od 50% svih novih automobila koji će se prodati do 2030. godine moglo bi biti na električni pogon. Iako je elektrifikacija komercijalnih kamiona još uvijek u ranoj fazi u poređenju sa segmentom automobila, Santosh Harakamani očekuje da će elektrifikacija u transportnom sektoru brzo uzeti maha.

A elektrifikacija bi mogla pomoći da se značajno smanji karbonski otisak transporta. Danas vjetroelektrana od 4 MW proizvodi dovoljno energije za pogon 200 električnih kamiona Volvo FE, čime se emisija stakleničkih plinova može smanjiti za 10.000 tona CO2 godišnje.

Sa toliko faktora koji ukazuju na električnu budućnost, kompanija Volvo Trucks je odlučila razviti električna rješenja koja će se uvoditi segment po segment, tržište po tržište, kao dodatak dizel asortimanu. U razvoju svojih električnih kamiona kompanija Volvo Trucks kapitalizovala je iskustva sestrinske kompanije Volvo Buses, koja radi sa visokonaponskim hibridima od 2010., a sa električnim autobusima sa brzim punjenjem od 2015. godine. Upotrebom komponenata koje su godinama isprobavane i testirane u redovnom saobraćaju, klijenti kompanije Volvo Trucks mogu biti uvjereni u to da su ponuđena rješenja i optimalna i bezbjedna. 

Za vlasnike kamiona prelazak na električni pogon ne znači samo nabavku najboljih tehničkih rješenja i usluga. To znači i da moraju shvatiti da će električni kamioni promijeniti njihovo poslovanje i da će razgovori koje će voditi sa svojim distributerom kamiona biti drugačiji.

„Kod električnih kamiona poznate potrebe klijenata, kao što su snaga ili veličina motora, više se ne primjenjuju. Umjesto toga, da bismo mogli klijentima ponuditi najbolja rješenja, važno je shvatiti klijentovu rutu vožnje, područje primjene, korisnu nosivost i klimatske uslove u kojima će kamion raditi, kao i dostupne mogućnosti punjenja. Na osnovi toga možemo im savjetovati veoma specifično vozilo sa optimalnim dometom i kombinacijom akumulatora“, kaže Anna Thordén. 

Primijetila je da su klijenti kod razmišljanja o električnim vozilima najviše zabrinuti u vezi sa dometom vožnje i dostupnošću stanica za punjenje, iako se ti faktori uzimaju u obzir kod izrade specifikacija kamiona. Da bi se domet vožnje učinio pouzdanijim, kompanija Volvo Trucks razvija napredne prediktivne sisteme koji uzimaju u obzir sve ključne faktore, pružajući vozaču informacije o kilometraži do sljedećeg punjenja u stvarnom vremenu. 

Teško je prenaglasiti utjecaj na vozače. Ljudi koji su vozili neki od naših električnih kamiona izašli su sa osmijehom.

Anna Thordén naglašava da električni kamioni vlasnicima donose mnoge prednosti, uključujući manje troškove goriva i bolji imidž brenda. To je i način da se ostane na pravoj strani u odnosu na sve strože propise. Kada bi se više prevoza moglo obaviti noću, tišim vozilima, to bi također donijelo velike prednosti u pogledu efikasnosti. 

U postprodajnom odjeljenju kompanije Volvo Trucks, Carolina Grönstedt, direktorica za razvoj poslovanja originalnih dijelova, očekuje da će električna vozila poboljšati zapošljavanje i zadržavanje vozača. To je nešto što bi bilo izuzetno korisno za djelatnost sa velikim nedostatkom vozača.

„Na primjer, naši testovi pokazuju da električni kamion Volvo FL ima 10 dB niži nivo buke od običnog dizel vozila. To znači da je percipirani nivo buke otprilike upola manji“, kaže ona. „Električni kamioni također stvaraju manje vibracija, a vozači se ne moraju baviti ispušnim plinovima kada rade izvan vozila.“ 

Izazov za vozače je prilagođavanje upravljanju električnim kamionom, što može izazvati zabrinutost u vezi sa dometom i punjenjem. Uprkos toj promjeni, reakcija testnih vozača bila je pretežno pozitivna.

„Teško je prenaglasiti utjecaj na vozače. Ljudi koji su vozili neki od naših električnih kamiona izašli su sa osmijehom. Za mnoge je to otkriće, a za neke skoro religiozno iskustvo“, kaže Carolina Grönstedt sa osmijehom.



Neke ključne cifre za električne kamione Volvo

  • Domet: Volvo FL Electric – do 300 km; Volvo FE Electric – do 200 km.
  • Vjetroelektrana od 4 MW proizvodi dovoljno energije za pogon 200 električnih kamiona FE.
  • Jedan puni obrtaj rotora vjetroelektrane pokreće kamion 1,5 km.
  • Ušteda od 2.500 kubnih metara goriva godišnje.
  • Smanjenje emisije stakleničkih plinova za 10.000 tona CO2 godišnje (pod uslovom da se akumulatori pune energijom iz vjetroelektrana).
  • Napomena: električni kamioni su 3–5 puta energetski efikasniji od ekvivalentnih kamiona na dizel.