Kamioni

Svaki spašeni život je pobjeda

Saobraćajne nesreće su oduvijek pratile transport svih vrsta. Kako je rastao broj vozila, i kako je saobraćaj postajao sve intenzivniji i sve dinamičniji, tako je rastao i broj saobraćajnih nesreća. Jedno je i dokazano - za više od 85% saobraćajnih nesreća krivac je ljudski faktor. S porastom broja nesreća rastao je, nažalost, i broj povrijeđenih i broj smrtno stradalih u nesrećama. Prema podacima Međunarodne zdravstvene organizacije (WTO), u saobraćajnim nesrećama na svjetskom nivou godišnje život izgubi više od 1,3 miliona ljudi, što je neprihvatljivo mnogo. Međutim, daleko više je onih nesreća u kojima imamo samo materijalnu štetu i povrijeđene.
Svaki spašeni život je pobjeda

Kada je u pitanju Bosna i Hercegovina, statistika je još poraznija - na milion stanovnika, u saobraćajnim nesrećama svih vrsta godišnje smrtno strada više od 150 ljudi, što je trostruko više od evropskog prosjeka.

A mora li biti baš tako?

Posljednjih godina statistički podaci u Evropskoj uniji ipak pokazuju tendenciju blagog pada broja saobraćajnih nesreća, ali i pada smrtno stradalih učesnika u saobraćaju i to za čak 23%. To je ohrabrujuće, a za tako nešto postoje i razlozi - razvoj i primjena tehničkih sistema u vozilima koji utječu na smanjenje broja nesreća na cestama.

I Volvo Trucks je odgovorna kompanija koja je veliki dio svog razvoja usmjerila na unapređenje sistema koji će zaštiti i kamion i ljudske živote. Godinama su istraživali detalje saobraćajnih nesreća da bi potom razvili brojne sisteme koji danas vrlo uspješno spašavaju ljudske živote.

Paralelno tome, svjetske i evropske instance za razvoj sigurnosti u saobraćaju, donosile su propise koji su nedvosmisleno sugerisali obavezno korištenje vozila s pasivnim i aktivnim sigurnosnim sistemima.

Tako, na osnovu svega, i nadležna tijela Evropske komisije periodično donose nove propise koji se prije svega odnose na prodaju vozila s obavezno ugrađenim sigurnosnim sistemima. Još od kraja 2015. godine, svi proizvođači komercijalnih vozila u Evropi u obavezi su da kamione standardno opremaju s nekoliko sistema koji podižu sigurnost u saobraćaju. Nešto kasnije, prema revidiranoj Uredbi EU-a o sigurnosti (GSR), naloženo je da se u nekoliko etapa (od 2022. do 2028.) uvode sve stroži propisi, koje će pratiti obaveza ugradnje tačno definisanih sistema, koji će postepeno podizati stepen sigurnosti na sve više nivoe. Neki od sigurnosnih sistema unutar GSR-a već su postali obavezni, a cilj je podizanja nivoa sigurnosti na cestama i poboljšanje zaštite vozača, pješaka i biciklista. Stručnjaci EU očekuju da će uvođenje punih propisa GSR-a do 2038. godine spasiti više od 25.000 života i izbjeći više od 140.000 povreda.

Tako će već 1. jula 2024. godine na snagu stupiti još jedna obaveza koja prije svega obavezuje proizvođače na ugradnju sedam obaveznih elektronskih sigurnosnih sistema (Emergency stop signal, VRU reversing detection, Driver Alert System - DAS, Vulnerable road user detection and warning on front and side of vehicle, Tyre Pressure Monitoring System, Intelligent Speed Assistance - ISA, i Alcohol interlock facilitation).

Volvo Trucks još odavno u svoje kamione serijski ugrađuje neke od spomenutih, ali su neki ponuđeni u takozvanim paketima sigurnosti Safety Package i Safety Plus package. Prvi paket sadrži Forward collision warning, Adaptive cruise control and Emergency Brake Assistance, potom Lane change support with collision warning, both sides i konačno Driver Alert Support Warning.

Dodatno ovom paketu, kupcima je na raspolaganju i nadgradnja pa dodatno mogu poručiti i Volvo Dynamic Steering, Torque Overlay (VDS), Volvo Dynamic Steering, personal setting and oversteer guidance, Lane Support System, depart warning, corrective steering, Automatic Trailer Brake activation, Stretch Brake.

Svi ovi paketi ili pojedinačni sistemi nedvosmisleno podižu sigurnost na puno viši nivo i postaju nezamjenjiv pomoćnik vozača u svakodnevnom radu.

No, zanimljivo je to što se, statistički gledano, kupci kamiona Volvo u BiH uglavnom opredjeljuju za većinu sigurnosnih paketa koji su u ponudi. Transportne kompanije iz BiH uglavnom robu prevoze unutar zemalja Evropske unije, pa su bezmalo 99% svog radnog vijeka njihovi kamioni na širokim i sigurnim cestama Evope, što ne znači da su vozači oslobođeni bilo kakve odgovornosti i da im je posao lak. Vozači svoj posao uglavnom obavljaju pod velikim stresom i kad je u pitanju sigurna vožnja u gustom saobraćaju, ali i kad je u pitanju poštovanje svih zadatih rokova do kojih roba mora biti isporučena.

Prema podacima o svim isporučenim kamionima Volvo u protekle dvije godine u BiH, čak 65% svih kamiona bude naručeno s nekim od ovih paketa, iako to kupcima još uvijek nije u obavezi, a kad su u pitanju tegljači, čak njih 80% biva opremljeno nekim od sigurnosnih paketa, što spada u sam evropski vrh.

O tome svjedoče iz Frigošpeda, jedne od vodećih bh. transportnih kompanija, koja u svom voznom parku ima 30 kamiona, od kojih je polovna mlađa od tri godine. Ovogodišnja obnova parka donijela je 6 novih tegljača FH500 I-Save s gotovo punim paketima sigurnosne opreme.

“Ovi sigurnosni sistemi definitivno nemaju alternativu. U posljednje dvije ili tri godine svaki naš kupljeni kamion ima gotovo sve ove sisteme. Uz njih su naši vozači kud-i-kamo rasterećeniji. Njihov posao je veoma odgovoran. Pored toga što uvijek i na vrijeme moraju isporučiti robu na neku udaljenu evropsku destinaciju, moraju biti potpuno skoncentrisani na vožnju, moraju paziti na vozila koja su ispred, moraju pravovremeno zakočiti u slučaju potencijalne nesreće, moraju pratiti i horizontalnu i vertikalnu saobraćajnu signalizaciju i poštovati sve saobraćajne propise, moraju voditi računa o pješacima i biciklistima, ukoliko se nađu u gradskom okruženju i njihova budnost uvijek mora biti maksimalna”, kaže Mustafa Čaušević vlasnik kompanije Frigošped iz Žepča.

U Frigošpedu odavno vjeruju Volvovoj tehnologiji i svjesni su da je trenutak nepažnje vozača dovoljan da nastane nenadoknadiva šteta. O tome govori Edin Čaušević, direktor ove kompanije. “Dovoljno je samo jednom da neki od sistema zaštiti i kamion, i vozača, i prikolicu, i robu koju prevozimo. Šteta može biti puno veća nego što je cijena svih ovih sistema zajedno. Ukoliko koncentracija vozača na trenutak popusti, nastaće šteta na našem kamionu, imaćemo nenadoknadiv zastoj, a robu nećemo isporučiti na vrijeme. Mi zapravo ulaganjem u novu tehnologiju ulažemo u vozača, što daje rezultate. Vozač u kabini našeg kamiona je sad puno relaksiraniji i odmorniji, jer je dio njegovog posla preuzela sofisticirana tehnologija. Ona brine i o odstojanju, i o kočenju i o držanju pravca, i o brzini, ali i o biciklistima i pješacima. Čak 70% naših vozača je u kompaniji duže od pet godina, a obučen vozač u cijeloj Evropi postaje vrlo tražen profil”, tvrdi Čaušević.

“Posljednjih godina, na našu adresu stiže sve manje saobraćajnih kazni, imamo sve manje intervencija na kamionima koje su prouzrokovane nepažnjom vozača, što je dovoljan pokazatelj da su novi sigurnosni sistemi krajnje pouzdani. Time su i troškovi poslovanja niži, jer niti plaćamo nepotrebne kazne zbog prekoračenja brzine, niti dodatno saniramo štetu na kamionima nastalu manjim nezgodama”, na kraju dodaje Dženita Mustafić, izvršni direktor za finansije u kompaniji Frigošped.

Krajnja instanca svih preduzetih mjera je transport bez smrtno stradalih u nesrećama i transport bez saobraćajnih nesreća, a to je vizija cijelog svijeta, ali prvenstveno Volvo Trucksa kao maksimalno odgovorne kompanije. To je cilj koji je zacrtan do 2050. godine i koji se može ostvariti jedino korištenjem svih naprednih sistema koji podižu sigurnost u saobraćaju.

Za detaljnije informacije pozovite:

Tijana Savić

Direktor marketinga
tel.: +381 22 366 614
E-pošta: tijana.savic@volvo.com

Kompanija Volvo Trucks nudi sveobuhvatna transportna rješenja za profesionalne i poslovne kupce. Kompanija nudi potpuni asortiman kamiona za srednje i teže uslove rada. Kupcu je osigurana podrška putem globalne mreže distributera koja ima 2.100 servisnih lokacija u više od 130 zemalja. Volvo kamioni sastavljaju se u 14 zemalja širom svijeta. U 2019. godini, isporučeno je oko 131.000 kamiona Volvo širom svijeta. Volvo Trucks je dio grupacije Volvo, jednog od vodećih svjetskih proizvođača kamiona, autobusa, građevinske opreme i pogonskih sistema za brodsku i industrijsku primjenu. Grupacija nudi i finansijska i uslužna rješenja. Volvo Trucks zasniva svoj rad na glavnim vrijednostima: kvalitetu, bezbjednosti i zaštiti okoline.