Kamioni

Mattias Hejdesten Anders Tenstam
2022-11-11
5.5 min
Ušteda goriva
Authors
Mattias Hejdesten
Senior Engineering Expert Aerodynamics.
Anders Tenstam
Technology Specialist Aerodynamics

Zašto je aerodinamika važna za vaš posao transporta


Aerodinamični otpor ima veliki uticaj na efikasnost potrošnje goriva vašeg kamiona, posebno kada se kreće brzinama većim od 50 km/h. Ključ za smanjenje ovog uticaja i smanjenje troškova goriva je razumijevanje načina na koji funkcionira aerodinamika kamiona.  

Kako aerodinamika utiče na efikasnu potrošnju goriva?

Kada kamion prolazi kroz zrak, susreće se sa značajnim aerodinamičnim otporom, silom koju vrši zrak. Dok se otpor zraka javlja pri bilo kojoj brzini vozila, njegov odnos prema brzini nije proporcionalan. Dakle, kada se brzina udvostruči, otpor zraka se povećava četiri puta. Ako se brzina utrostruči, otpor se povećava devet puta, i tako dalje.

Ovo ima dramatičan učinak na energetsku efikasnost teškog kamiona, posebno kada se kreće velikom brzinom na autoputu. U stvari, otpor zraka može predstavljati čak trećinu gubitaka goriva u tipičnom dizelskom pogonu na duge udaljenosti. Za baterijske električne kamione gubici energije mogu biti i do 50 posto. Aerodinamika kamiona stoga ima jedan od najvećih direktnih uticaja na efikasnost potrošnje goriva i, zauzvrat, uticaj na životnu okolinu.
 

Razumijevanje protoka zraka kamiona i kako smanjiti aerodinamični otpor

Kako bi se smanjio utjecaj otpora zraka, važno je odgoditi ili minimizirati razdvajanje protoka zraka. To je kada se sloj protoka zraka odvoji od površine kamiona i postane veoma turbulentan. Što se ranije odvoji, veći je trag iza kamiona, a samim tim i veći otpor pritiska.

Jedan od načina smanjenja odvajanja protoka zraka je zaptivanje praznina na prednjoj strani kamiona gdje je to moguće. Posebno su prednji uglovi osjetljivo područje gdje čak i male praznine mogu uzrokovati odvajanje zraka, stvarajući značajan uticaj na ukupni protok zraka.

„Kada se protok zraka približi uglu kamiona, zamislite to kao vožnju po sajmu na vrtuljku. Morate se držati kako biste ostali na zakrivljenoj stazi. Isto je i s protokom zraka, samo što nema ruke da se drži za površinu kao mi. Da bi ostao pričvršćen, zrak mora koristiti nizak pritisak”, kaže Anders Tenstam, tehnološki stručnjak za aerodinamiku, Volvo Trucks.

Popunjavanje praznina na prednjem dijelu kamiona otvara i druga područja za poboljšanje, kao što su duža proširenja vrata kako bi se smanjila praznina u stepenici. Ovo odlaže razdvajanje protoka jer zrak ima ravnu površinu za koju se može pričvrstiti.


Isti princip se primjenjuje na blatobrane koji smanjuju razmak iznad točka. Retrovizori kamiona se također mogu poboljšati zakrivljenim linijama i manjim rupama, a kamere retrovizora, umjesto stvarnih retrovizora, smanjit će prednju površinu kamiona što rezultira manjim aerodinamičnim otporom.

As we look to the future, it is essential that trucks are as energy efficient as possible and advances in aerodynamics will have a major role to play

Važnost specificiranja vašeg kamiona s krovom kabine i bočnim deflektorima

Krovni deflektor je najvažniji aerodinamični uređaj za smanjenje potrošnje goriva. Zavisi od vrste operacije, ali mnoge kompanije koje se bave prijevozom kamiona će imati koristi od krovnog deflektora, pod uslovom da je odabran i ugrađen tako da odgovara konfiguraciji prikolice. Osiguravanje optimalne visine je ključno. Nedavna otkrića zasnovana na simulacijama u kompaniji Volvo Trucks pokazuju da se može uštedjeti između dva do šest posto* goriva ako je visina pravilno podešena.

Vrsta prikolice koja se koristi u vašim svakodnevnim operacijama također će uticati na to kako vaša aerodinamična oprema funkcionira i koliko goriva ili energije možete uštedjeti. Naprimjer, kada se kombiniraju, simulacije pokazuju da krovni deflektor kabine i bočni deflektori kabine mogu smanjiti potrošnju goriva za čak četiri do pet posto* na dugim relacijama.

Za operacije s različitim tipovima konfiguracija prikolica, količina goriva koju možete uštedjeti će varirati, ali krovni i bočni deflektori kabine će i dalje imati pozitivan uticaj. To je zato što kada se strujanje zraka oslobodi sa stražnje strane kabine, on se usisava u prazninu između kabine i tereta, stvarajući značajan otpor zraka. Da bi se zaštitilo neaerodinamično opterećenje od ovog uzorka zraka, od suštinskog su značaja pravilno postavljeni krovni i bočni deflektori.
 

Budućnost aerodinamike kamiona

Napredak u virtualnoj simulaciji otvorio je nove mogućnosti za vizualizaciju i analizu ponašanja protoka zraka i aerodinamike kamiona. Parametri simulacije se lako mogu prilagoditi i pokrenuti iznova i iznova u kratkom vremenskom periodu. Ovo je ubrzalo proces verifikacije i vremena za dolazak aerodinamičnih poboljšanja na tržište.

„To je polje koje se brzo razvija i stalno raste. Sada možete ući u bilo koje detalje kamiona kako biste stekli znanje o protoku zraka i poboljšali aerodinamične performanse”, kaže Mattias Hejdesten, inženjerski stručnjak za aerodinamiku, Volvo Trucks.

Nedavna dopuna zakonodavstva EU o težini i dimenzijama za kamione, ukidanjem ograničenja ukupne dužine od 16,5 metara, također je omogućila više slobode kada je u pitanju optimizacija aerodinamičnog oblika na spoljašnjosti kamiona.

„Sve je ovo promijenilo način na koji proizvođači kamiona rade s aerodinamikom, a kompanije koje se bave kamionima mogu očekivati da će vidjeti više promjena dizajna u budućnosti”, kaže Mattias Hejdesten.

Nadalje, aerodinamika više nije samo smanjenje potrošnje goriva. Radi se o povećanju energetske efikasnosti, bez obzira na vrstu goriva na koje kamion radi, kako bi se smanjio uticaj na životnu okolinu.

Poboljšana aerodinamika je posebno važna za baterijske električne kamione, koji imaju manje raspoložive energije. Donošenje pravog izbora u vezi s opremom i razmatranje aerodinamičnog dizajna prilikom određivanja specifikacija vašeg kamiona kod dobavljača, stoga je jedan od najvažnijih načina za optimizaciju ruta i povećanje dometa.

„Dok gledamo u budućnost, od suštinske je važnosti da kamioni budu energetski što efikasniji, a napredak u aerodinamici će imati glavnu ulogu“, kaže Anders Tenstam.

When air flow approaches a truck corner, think of it like a carousel fairground ride. You need to hold on to stay on the curved path. It’s the same with air flow, except it does not have hands to cling on to a surface like we do

6 načina za poboljšanje uštede goriva optimiziranjem aerodinamike kamiona

  1. Uvjerite se da je krovni deflektor na odgovarajućoj visini za vašu konfiguraciju prikolice.
  2. Razmislite o dodavanju bočnih deflektora kabine kako biste smanjili aerodinamični otpor.
  3. Gdje je moguće, prilagodite krovni deflektor tako da odgovara teretu koji prevozite.
  4. Kako se aerodinamični otpor s brzinom povećava, razmislite o smanjenju prosječne brzine vaših kamiona ako je moguće.
  5. Razmislite o drugim aerodinamičnim elementima koji mogu pomoći u smanjenju potrošnje goriva, kao što su spojleri za branike, obloge šasije i luk blatobrana.
  6. Izbjegavajte dodatke za kamione, kao što su zaštitne šipke, zračne sirene i dodatna svjetla jer će to povećati aerodinamični otpor.

 

*Zasnovano na tipičnom dizelskom pogonu na duge relacije i standardnoj konfiguraciji prikolice, te opsežnim virtualnim simulacijama i istraživanju koje je provela kompanija Volvo Trucks. Stvarna potrošnja goriva zavisi od mnogih faktora, kao što su brzina vožnje, korištenje tempomata, specifikacije vozila, opterećenje vozila, stvarna topografija, vozačko iskustvo, održavanje vozila i vremenski uslovi.

Saznajte više o aerodinamičnim prednostima