Kamioni

×

7 uobičajenih mitova o baterijama električnih kamiona

| 5,5 min | 5,5 min
Danas postoji mnogo zabluda i nesporazuma u vezi s električnim kamionima. Mnogi od njih uključuju baterije i njihov uticaj na okoliš. Da biste bili u stanju da donosite odluke i investirate na osnovu informacija, važno je biti u stanju razlikovati činjenice od mita
Električni kamion Volvo FM se vozi u tunelu
Kako se elektrifikacija transporta i domet vozila za teške uslove rada s nultom emisijom i dalje šire, važno je razumjeti održivost baterija za kamione.

Transformacija transportnog sektora na održiv način kako bi se uskladila s Pariškim sporazumom o klimatskim promjenama je izazov i zahtijevat će i donošenje vladinih odluka i propisa u narednoj deceniji. U međuvremenu, elektrifikacija transporta i asortiman modela vozila za teške uslove rada s nultom emisijom nastavlja se širiti. Baterije su važan dio toga, ali koliko su održive?
 

Evo liste uobičajenih mitova o baterijama električnih kamiona:
 

1. Baterije električnih kamiona imaju tako veliki uticaj na klimu u odnosu na dizel kamione tako da se još uvijek ne isplati ulagati u električne kamione.

Uticaj električnog kamiona na klimu je vrlo nizak dok je kamion u upotrebi, ali nešto veći tokom proizvodnje. Razlog je taj što je proces proizvodnje baterijskih ćelija energetski intenzivniji, a kao rezultat toga, klimatski uticaj proizvodnje električnog vozila je veći od njegovog dizelskog ekvivalenta. Ali ako baterijski električni kamion radi na struju proizvedenu iz obnovljivih izvora, onda će njegov uticaj na klimu biti manji od dizel kamiona nakon samo pređenih 100.000 km za što je potrebno manje od jedne godine.

 

Zbog toga je važno napraviti procjenu životnog ciklusa koja uzima u obzir uticaj na životnu okolinu tokom ukupnog životnog vijeka vozila, a ne samo u fazi proizvodnje. Istovremeno se ulaže u proizvodnju baterija sa 100% obnovljivom energijom i mnogo mjerljivog napretka je postignuto posljednjih godina.

2. Ograničena dostupnost zelene energije znači da punjenje električnih vozila neće biti ekološki prihvatljivo.

Klimatske prednosti električnog vozila zavise od pristupa zelenoj električnoj energiji. Neće biti klimatskih prednosti u zemljama s nultim pristupom zelenoj električnoj energiji. Ali postoji nekoliko drugih važnih ekoloških faktora koje treba imati na umu kod električnih vozila. Naprimjer, bez emisije izduvnih plinova, smanjenje buke, bolje radno okruženje, značajno poboljšanje kvaliteta lokalnog zraka i mogućnost transporta robe u zonama nulte emisije.

 

A dostupnost zelene električne energije u cijelom svijetu raste. U 2020. godini udio obnovljivih izvora energije u EU povećao se na 37% s 34% u 2019. a globalni udio obnovljivih izvora energije bio je 29% u odnosu na 27% u 2019. godini. U 2021. rast obnovljivih izvora električne energije se ubrzavao brže nego ikad u svijetu. Prema Međunarodnoj agenciji za energiju (eng. International Energy Agency, IEA) obnovljivi izvori energije će predstavljati gotovo 95% povećanja globalnog energetskog kapaciteta do 2026.

3. Nije moguće ponovo koristiti i reciklirati baterije električnih kamiona.

Oboje je moguće danas i razvoj i ulaganja u ovoj oblasti se povećavaju zajedno sa zapreminom baterija. Postoje i novi zakoni širom svijeta, uključujući Direktivu o baterijama u Evropi, koji ocrtava odgovornost proizvođača kada je u pitanju ponovna upotreba i recikliranje. Kada kapacitet baterije kamiona dostigne određeni prag, njime se može upravljati na ruti gdje je dovoljan manji domet ili se može premjestiti na vozilo za lakše operacije.

 

Kada kapacitet baterije padne ispod nivoa upotrebljivosti, postoji nekoliko opcija. Naprimjer, ponovna proizvodnja baterije kako bi se vratila u novo stanje. Očekuje se da će obnavljanje baterije ili ponovno korištenje u stambenim ili industrijskim skladištima energije biti glavna primjena. Recikliranje će biti posljednji korak kako bi se iskoristile prednosti vrijednih materijala baterije.   

4. Bolje je pričekati buduća ulaganja u zelene kamione ili dok kamioni na vodikove gorive ćelije ne zamjene električne kamione na baterije.

Baterijsko električno vozilo i električno vozilo koje koristi tehnologiju gorivih ćelija se međusobno nadopunjuju, a obje tehnologije će biti potrebne za suočavanje s izazovima koji su pred nama. Najbolja rješenja razlikuju se između različitih vrsta transporta, potreba kupaca i lokalnih preduslova kao što je infrastruktura.

Za zadatke koji troše najviše energije, kao što su teški tereti i transport na duge relacije, električni kamioni s vodikovim gorivim ćelijama predstavljaju alternativu s nultom emisijom izduvnih plinova koja zadovoljava dugoročne zahtjeve za produktivnošću i održivošću. Međutim, električni kamioni na gorive ćelije još uvijek nisu u potpunosti dostupni, već će postati sve dostupniji u narednim godinama. Baterijski električni kamioni su, s druge strane, već vrlo konkurentni i za samo nekoliko godina mogu biti profitabilniji od dizelskih.

Energetski kapacitet baterija je važan faktor u pogledu dometa baterijskog električnog vozila. Uz kontinuirani razvoj baterija i rastuću infrastrukturu za punjenje, veliki dio teretnog transporta u Evropi danas se može obavljati baterijskim električnim kamionima. Iz više razloga, a klima je jedan od njih, ne treba čekati na daljnja zelena ulaganja.

5. U procesu proizvodnje baterija dolazi do kršenja ljudskih prava

Električna baterija se proizvodi od različitih sirovina i mnoge od njih potiču iz rudnika. Jedna važna komponenta uobičajena u litij-ionskim baterijama je kobalt. Izvor ovog materijala izazvao je kontroverze u posljednjih nekoliko godina zbog kršenja radnih i ljudskih prava u zemljama poput Demokratske Republike Kongo o kojima je izvjestio Amnesty International. Automobilska industrija već nekoliko godina radi na pružanju sljedivosti u lancu snabdijevanja kako bi se osiguralo da dobavljači uvažavaju i poštuju ljudska prava, okoliš i poslovnu etiku.

6. Efikasnost baterije se smanjuje u hladnom vremenu, što električne kamione čini manje održivom opcijom.

Uticaj je manji nego što se misli. Za neke kamione postoje funkcije koje pomažu u održavanju baterija na optimalnoj temperaturi (+25 stepeni Celzijusa) na početku slobodnog dana.
Za Volvo Trucks, naprimjer, gubitak dometa na -10 stepeni Celzijusa je oko 3%. Na -20 stepeni Celzijusa opada za oko 10%. Dobro je imati na umu da hladno vrijeme povećava potrošnju energije bez obzira na pogonsku liniju zbog grijanja kabine i time uvijek utiče na domet vozila.

7. Nema dovoljno minerala za baterije ako će sve biti elektrificirano.

Postoji dobar razlog da proizvođači budu zabrinuti zbog pristupa mnogim mineralima. Kratkoročno se ne očekuje da će to biti problem, ali dugoročno postoji potreba za razmatranjem alternativnih minerala, smanjenjem potrebnih količina i povećanjem upotrebe recikliranih materijala.

Mnoge kompanije formuliraju ambiciozne ciljeve za emisije stakleničkih plinova kako bi se uskladile s Pariškim sporazumom, a baterijski električni kamioni su jedno od sredstava za postizanje ovih ciljeva.

Ovdje možete pročitati više o baterijama i električnim kamionima i izračunati ukupni ekološki otisak svog kamiona.

Lars Mĺrtensson

Direktor odjeljenja za zaštitu okoliša i inovacije u kompaniji Volvo Trucks

 

Slični članci