×

Kako električni kamioni velikog dometa već mogu pokriti većinu današnjih transportnih potreba

Uz sadašnja ograničenja dometa električnih kamiona, mnogi ih brzo odbacuju kao održivu opciju za veće udaljenosti. Pa ipak, oko 45 posto robe koja se danas prevozi u Evropi putuje na manje udaljenosti od ove, što sugerira da su električni kamioni na velike udaljenosti sposobni mnogo više nego što ljudi misle.
Kako električni kamioni velikog dometa već mogu pokriti većinu današnjih transportnih potreba

Na prvi pogled, lako je shvatiti zašto bi ljudi mogli biti skeptični u pogledu korištenja električnih kamiona na velikim udaljenostima. Ako kamion pređe do 600 km dnevno, logično je da ga ne može zamijeniti vozilo s maksimalnim dometom od 300 km. Međutim, ako bolje pogledamo današnje logističke mreže vidjet ćemo da zapravo već postoje mnoge mogućnosti za korištenje električnih kamiona za duže zadatke koristeći trenutne tehnologije.

 

Zašto bi raspon kilometraže električnog kamiona mogao biti duži nego što mislite

Prema statistici Eurostata, oko 45 posto sve robe koja se prevozi cestom u Evropi putuje manje od 300 km. To sugerira da je uz pametno planiranje i zakazivanje ruta moguće prevoziti veliki dio ove robe električnim kamionima.      Nedavno istraživanje kompanije Volvo Trucks također je pokazalo da 45 posto kamiona koji se koriste u Evropi dnevno pređu razdaljine manje od 350 km. Na međunarodnom nivou, 33 posto kamiona pokriva dnevne udaljenosti od 500 km ili manje.
 

„Veliki dio transporta srednjeg dometa već danas se može obavljati električnim kamionima”, kaže Anders Grauers, vanredni profesor hibridnih i električnih sistema vozila na Tehnološkom univerzitetu Chalmers. „Najzahtjevniji transport na velike udaljenosti još nije spreman, uglavnom zbog nedostatka javne infrastrukture za punjenje, malih baterija i malo preniske snage punjenja na kamionima. Ali gotovo je sigurno da ćemo vidjeti električne kamione na duge udaljenosti, jer će oni biti najisplativije rješenje. To je zato što je struja mnogo jeftinija od dizela."
 

Planirajte svoje punjenje i proširite udaljenost koju vozilo prelazi

Ključ za proširenje dometa električnog kamiona preko ograničenja od 300 km je mogućnost implementacije prilika za punjenje u svom rasporedu. Strateški postavljen punjač – idealno na lokaciji i u vrijeme kada se vozilo ionako mora zaustaviti – ima značajan uticaj na domet kamiona.
 

„U Evropi, vozači su po zakonu obavezni da stanu na pauzu nakon maksimalno četiri i po sata, a u stvarnosti će obično imati pauzu nakon 3-4 sata. Budući da će pređena udaljenost za ovo vrijeme biti manja od 300 km, ako možete pronaći način da napunite kamion tokom pauze vozača, onda je to zaista efikasan način da proširite domet kamiona bez produženja smjene vozača", kaže Henrik Engdahl, direktor poslovnog razvoja, Volvo Trucks.
 

U početku su najizvodljiviji zadaci za električne kamione na velike udaljenosti oni koji se pridržavaju istih, redovnih ruta jer omogućavaju kamionima da se zaustavljaju na istim mjestima. Naprimjer, s dvije strateški postavljene stanice za punjenje, DHL Freight trenutno koristi električne kamione za transport robe između Geteborga i Jönköpinga, Švedska – udaljenost od 150 km – s kamionima nosi do 60 tona bruto kombinirane težine i prelazi 450 km dnevno.
 

Također u Švedskoj, nova javna stanica za punjenje za teške kamione izgrađena kod distributera kompanije Volvo Trucks u Helsingborgu, omogućit će električnim kamionima da završe dva povratna putovanja između gradova Gothenburg i Malmö – udaljenost od 270 km. Prema predloženoj ruti, potpuno napunjen kamion može voziti od luke u Gothenburgu do Malmea, ostaviti svoju prikolicu i još uvijek imati dovoljno energije da stigne do stanice za punjenje u Helsingborgu (sjeverno od Malmea i na putu natrag za Gothenburg). Zatim će biti potrebno 90 minuta da se napuni, što se poklapa s pauzom vozača, prije nego što se može vratiti u Gothenburg. Sve ovo, uključujući pauzu vozača, može se obaviti u okviru osmosatne smjene, prije nego što drugi vozač preuzme vozilo i izvrši dodatni povratni put istog dana.
 

„Kamion koji se oslanja na jedno noćno punjenje bit će ograničen na rad u radijusu od 120 km od svog kućnog skladišta, tako da imaju sigurnu marginu za povratak prije nego im se baterija isprazni“, objašnjava Henrik. „Ali, pristup samo jednoj dodatnoj stanici za punjenje može značajno proširiti vaše područje rada i omogućiti vam da vozite još dalje.”

Više stanica za punjenje, više mogućnosti za povećanje dometa

Mnoge zemlje već su osigurale velike investicije za brz rast javnih stanica za punjenje električnih kamiona na velike udaljenosti u narednim godinama. Naprimjer, u Njemačkoj, u okviru HoLa projekta bit će izgrađene nove stanice za punjenje za teške kamione na četiri lokacije na autoputu A2 između Berlina i regije Ruhr.
 

U Švedskoj vlada finansira izgradnju  više od 100 stanica za punjenje za teške kamione koja će biti završena do 2023. Kada planirana mreža bude završena, omogućit će promet električnim kamionima širom zemlje.
 

Dugoročno gledano, Volvo Trucks je dio zajedničkog ulaganja koje planira instalirati i raditi s najmanje 1.700 stanica za punjenje u blizini autoputeva i logističkih čvorišta širom Evrope. Nakon prikupljanja i analize GPS koordinata s oko 400.000 kamiona koji rade širom Evrope, Evropsko udruženje proizvođača automobila (eng, European Automobile Manufacturers' Association, ACEA) je identificiralo preko 40.000 lokacija pogodnih za stanice za punjenje, koje bi podržale stvaranje mreže širom EU.
 

Otvaranjem svake nove stanice za punjenje, mogućnosti korištenja električnih kamiona koji su već u pogonu će eksponencijalno rasti. Očekuje se da će se u narednim godinama poboljšati i kapaciteti baterija i dometa vozila, ali čak i korištenjem tehnologija koje su danas dostupne, u zemljama u kojima se ulaže u javnu infrastrukturu za punjenje, potencijal je daleko veći nego što mnogi misle.
 

„Po kilometru je jeftinije napuniti električni kamion nego kupiti gorivo za dizel kamion”, kaže Anders Grauers. „Općenito gledano, cijena električne energije je samo oko četvrtine cijene dizela. Dakle, čak i kada bi se cijena električne energije udvostručila, i dalje bi bila jeftinija od dizela. To znači da je električni kamion isplativiji što se više vozi, pa bi trebalo da počnete s elektrifikacijom kamiona koji se dosta voze.”
 

Poslušajte više od vanrednog profesora Andersa Grauersa i kako on vidi budućnost električnih kamiona i transporta na velike udaljenosti, uključujući:

●      Koje primjene dugog dometa će najvjerovatnije biti prve elektrificirane.

●      Zašto je malo vjerovatno da će porast cijena električne energije usporiti prelazak na elektrifikaciju.

●      Zašto će javna infrastruktura za punjenje električnih kamiona biti toliko važna.

Pogledajte cijeli intervju

Povezani uvidi