Kamioni

Gabor Szalo Hanna Degerman
2024-01-18
Tehnologija i inovacije Ekonomična potrošnja goriva
Authors
Gabor Szalo
Senior Engineering Specialist
Hanna Degerman
User Experience Product Planner

Razlika između vožnje sa sistemom nadzora kamerom i retrovizorima

Vožnja kamiona s bočnim retrovizorima je uvijek predstavljala nešto što su vozači uzimali zdravo za gotovo. Posljednjih godina, međutim, nekoliko proizvođača je počelo nuditi sisteme nadzora kamerom umjesto njih. Ali kada i gdje oni mogu biti korisni te koje su prednosti i mane kamere u odnosu na retrovizore?

Ujedinjene nacije su 2016. godine objavile propis koji je dozvolio sistemima nadzora kamerom da zamijene retrovizore. Jedna od prednosti je bila poboljšana takozvana direktna vidljivost, što podrazumijeva vidljivost iz perspektive vozača: naime, ono što je moguće vidjeti bez pomoći retrovizora ili kamera.

Evropska komisija procjenjuje da će nadolazeća Opća uredba o sigurnosti smanjiti broj nesreća i, nadamo se, spasiti više od 25.000 života te izbjeći najmanje 140.000 ozbiljnih ozljeda do 2038. godine. Sistemi za nadzor kamerom mogu doprinijeti ovim brojevima jer poboljšavaju direktnu vidljivost. Ali glavni razlog za razvoj sistema za nadzor kamerom je bolja aerodinamika te mogućnost uštede goriva i emisija CO2.


„Svako želi poboljšati svoju potrošnju goriva ili energije, a uz smanjen otpor zraka od retrovizora, uže jedinice kamere mogu poboljšati energetsku efikasnost do 1,5%*. Ali također je važno vidjeti koje rješenje odgovara kupcu i poboljšava njegovo iskustvo vožnje”, kaže Gabor Szalo, viši inženjer za vidljivost kompanije Volvo Trucks.

Prvi kamion s kamerama umjesto bočnih retrovizora je izašao 2019. godine te su se od tada tehničke mogućnosti ubrzano razvijale. Nekoliko proizvođača je lansiralo kamione sa sistemima za nadzor kamerom, a poticaj budućeg zakonodavstva ubrzava proces. Do 2029. godine, Evropska Opća uredba EU-a o bezbjednosti  (GSR) će implementirati zahtjeve za direktnu vidljivost za sve novoregistrovane kamione, u cilju smanjenja mrtvih uglova i poboljšanja onog što vozači mogu vidjeti direktno iz svojih vozila.

Zanemarujući tehnički razvoj i nadolazeće zakonodavstvo, postoje mogućnosti i prednosti, kao i izazovi i ograničenja, kada je riječ o vožnji uz kamere umjesto retrovizora. Evo nekih aspekata koji se mogu uzeti u obzir:

 

Prednosti vožnje sa sistemom nadzora kamerom u odnosu na bočne retrovizore

 

Aerodinamika:

  • Aerodinamika kamiona ima jedan od najvećih direktnih uticaja na efikasnost potrošnje goriva i, zauzvrat, uticaj na životnu okolinu. Budući da sistemi nadzora kamerom smanjuju uticaj otpora zraka u usporedbi s tradicionalnim bočnim retrovizorima, oni će smanjiti i potrošnju goriva i energije.

Vidljivost i sigurnost:

  • Uz kameru, nema fizičkih retrovizora koja blokiraju vašu vidljivost kao vozača. Stoga je pogodan za složene saobraćajne situacije: na primjer, kada su ranjivi učesnici u saobraćaju blizu kamiona ili u kružnim raskrsnicama gdje bi retrovizori mogli omesti vidljivost vozača.
  • Također može postojati automatsko ili ručno praćenje prikolice u kamerama za praćenje kretanja prikolice ili korištenje pri vožnji unazad. Ovo su digitalne prednosti koje nisu moguće uz bočni retrovizor.
  • Ugrađene referentne linije (prilikom mijenjanja traka) mogu biti još jedan oblik digitalne podrške sa sistemom nadzora kamerom.
  • Kod običnih konveksnih ogledala dolazi do izobličenja slike zbog radijusa ogledala. Za sistem nadzora kamerom, postoje mogućnosti ispravljanja izobličenja slike, tako da vozači mogu približiti sliku stvarnosti.
  • Kada vozač spava, mogu postojati funkcije nadzora sa sistemom nadzora kamere. Također se može aktivirati iz unutrašnjosti kabine, bez potrebe za povlačenjem zavjesa.
     

Vrijeme i mrak:

  • Kamera općenito nudi bolju vidljivost tokom kiše jer objektiv može biti bolje zaštićen unutar kraka kamere. Ali, što je možda još važnije, ekran se nalazi unutar kabine, poboljšavajući vidljivost u usporedbi s kišom i na prozoru i na samom retrovizoru.
  • Lakše je održavati sočivo kamere čistim nego tradicionalni retrovizor s većom staklenom površinom. Kamera je također generalno postavljena više na vanjskoj strani kamiona, što je čini manje osjetljivom na prljavštinu.
  • U mraku kamere mogu ponuditi bolju vidljivost u usporedbi s retrovizorima, kao i poboljšani noćni vid, zbog sposobnosti kamere da radi u uslovima slabog osvjetljenja.
     

Usklađenost sa zakonima:

  • Kao što je ranije spomenuto, budući da postoje zakonski zahtjevi za direktan vid u Općoj uredbi EU-a o bezbjednosti (GSR) 2029, sistem nadzora kamerom bi mogao ponuditi poželjnu opciju.
  • Vozila preko 12 metričkih tona koja prolaze kroz London od 2024. godine moraju imati ocjenu tri zvjezdice (na osnovu onoga što vozači mogu vidjeti direktno kroz prozor kabine) ili moraju imati u svojim kamionima niz sigurnosnih sistema. Ovo čini kamione s kamerama koje zamjenjuju retrovizore poželjnim izborom.

Izazovi vožnje sa sistemom nadzora kamerom u odnosu na bočne retrovizore

Vidljivost i sigurnost:

  • Retrovizori daju trodimenzionalnu sliku, dok su sistemi kamera dvodimenzionalni. Dubina vida, procjena udaljenosti i brzine vozila odostraga može zahtijevati neko vrijeme navikavanja.
  • Rezolucija kamere može biti mana u odnosu na retrovizor. Retrovizori nude isti nivo oštrine kao i vaše oči. Kamere imaju širokokutni objektiv i ekran ograničene rezolucije. Ovo bi vozačima moglo otežati procjenu udaljenosti. Izbor rezolucije slike i veličina ekrana su stoga važni faktori.
  • Položaj ekrana mora biti prilagođen unutrašnjosti kabine kako bi se izbjeglo stvaranje dodatne mrtve tačke. To može rezultirati manjom veličinom ekrana od običnih retrovizora, što posljedično utiče na veličinu objekata na ekranu.
     

Popravci:

  • U sistemu monitora kamere postoje i senzori i ekrani, zasnovani na računaru koji upravlja slikom. Svaka potencijalna šteta bi mogla biti skuplja za popravak. Ali to ovisi o tome koju komponentu treba zamijeniti i je li ista pokrivena ugovorom o servisu.
     

Iskustvo vožnje:

  • Gledanje dvodimenzionalne slike na ekranu kamere se razlikuje od gledanja u obično ogledalo. Više vozača je trenutno naviklo voziti uz klasične bočne retrovizore, što čini ovo novim iskustvom vožnje i nečim čemu se treba prilagoditi.
  • Još jedna stvar na koju se treba naviknuti, ali još važnije, koju treba naučiti, jesu tehničke postavke i nove funkcije. Ovo treba uključiti u svakodnevnu rutinu vozača, prilikom učenja kako da manevrira, kao i pri pravilnoj procjeni brzine, udaljenosti i okolnih područja.

Kako odabrati - Budućnost bočnih retrovizora i sistema nadzora kamerom

I sistemi monitora kamere i tradicionalni retrovizori imaju svoje prednosti i nedostatke. Iskustvo vožnje s bočnim retrovizorima u odnosu na sistem nadzora kamerom je različito, a vjerovatno će postojati i različite preferencije vozača.

Nekim dijelovima će se možda biti lakše prilagoditi: Na primjer, na dugim relacijama, potencijalno se može naviknuti brže od onih koji puno voze u gradovima gdje je stalno procjenjivanje udaljenosti i procjenjivanje dubine vida ključno i gdje je potrebno više vožnje unazad.

„Preferencije se mogu razlikovati, cilj kamera je da se ekran što više približi stvarnosti, da se ponudi najbolje moguće iskustvo vožnje. Za nove vozače, kamere bi mogle biti standard, a vaš izbor također može ovisiti o tome koliko ste otvoreni za promjene i nova digitalna rješenja prilikom vožnje”, kaže Hanna Degerman, Planer proizvoda za korisničko iskustvo kompanije Volvo Trucks.

Kjell Brunnström je viši naučnik u istraživačkom institutu RISE u Švedskoj, specijalizovan za vizuelnu percepciju. On vjeruje da kamere mogu biti češće i preferirane u bliskoj budućnosti, ali također može biti korisno dodati neke aspekte sistemima monitora kamere kako bi ih učinili preferiranom opcijom za sve i svaki dio transportne industrije.

„Trenutno, sistemi monitora kamere daju smanjenu dubinu vida u odnosu na obične ili bočne retrovizore. Ali studija sprovedena u institutu RISE i kompaniji Volvo Cars** je pokazala da bi kamere, kako bi se ublažila smanjena percepcija dubine, po mogućnosti trebale prikazivati dodatnu grafiku, ukazujući na udaljenost i opasne objekte, što bi moglo pomoći vozaču da donese ispravne odluke.”

Tehnologija se brzo razvija u ovoj oblasti. Vaš izbor između klasičnog bočnog retrovizora ili sistema nadzora kamerom može zavisiti od preferencija ili dijela. Postoji potreba za procjenom vaših poslovnih zahtjeva, ali i mogućnosti za usklađenost sa zakonima: a možda i želja vašeg vozača i otvorenost za nova iskustva vožnje.


*Stvarna potrošnja energije zavisi od mnogih faktora, kao što su brzina vožnje, korištenje tempomata, specifikacije vozila, opterećenje vozila, stvarna topografija, vozačko iskustvo, održavanje vozila i vremenski uslovi.

 

** Izvor: Zhang, M. and G. Bin. The effect of CMS with AR on driving performance. (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers University of Technology, M.Sc. thesis. 2022, dostupno od: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469

Related Insights