Vožnja kamiona s bočnim retrovizorima je uvijek predstavljala nešto što su vozači uzimali zdravo za gotovo. Posljednjih godina, međutim, nekoliko proizvođača je počelo nuditi sisteme nadzora kamerom umjesto njih. Ali kada i gdje oni mogu biti korisni te koje su prednosti i mane kamere u odnosu na retrovizore?
Ujedinjene nacije su 2016. godine objavile propis koji je dozvolio sistemima nadzora kamerom da zamijene retrovizore. Jedna od prednosti je bila poboljšana takozvana direktna vidljivost, što podrazumijeva vidljivost iz perspektive vozača: naime, ono što je moguće vidjeti bez pomoći retrovizora ili kamera.
Evropska komisija procjenjuje da će nadolazeća Opća uredba o sigurnosti smanjiti broj nesreća i, nadamo se, spasiti više od 25.000 života te izbjeći najmanje 140.000 ozbiljnih ozljeda do 2038. godine. Sistemi za nadzor kamerom mogu doprinijeti ovim brojevima jer poboljšavaju direktnu vidljivost. Ali glavni razlog za razvoj sistema za nadzor kamerom je bolja aerodinamika te mogućnost uštede goriva i emisija CO2.
„Svako želi poboljšati svoju potrošnju goriva ili energije, a uz smanjen otpor zraka od retrovizora, uže jedinice kamere mogu poboljšati energetsku efikasnost do 1,5%*. Ali također je važno vidjeti koje rješenje odgovara kupcu i poboljšava njegovo iskustvo vožnje”, kaže Gabor Szalo, viši inženjer za vidljivost kompanije Volvo Trucks.
Prvi kamion s kamerama umjesto bočnih retrovizora je izašao 2019. godine te su se od tada tehničke mogućnosti ubrzano razvijale. Nekoliko proizvođača je lansiralo kamione sa sistemima za nadzor kamerom, a poticaj budućeg zakonodavstva ubrzava proces. Do 2029. godine, Evropska Opća uredba EU-a o bezbjednosti (GSR) će implementirati zahtjeve za direktnu vidljivost za sve novoregistrovane kamione, u cilju smanjenja mrtvih uglova i poboljšanja onog što vozači mogu vidjeti direktno iz svojih vozila.
Zanemarujući tehnički razvoj i nadolazeće zakonodavstvo, postoje mogućnosti i prednosti, kao i izazovi i ograničenja, kada je riječ o vožnji uz kamere umjesto retrovizora. Evo nekih aspekata koji se mogu uzeti u obzir:
Aerodinamika:
Vidljivost i sigurnost:
Vrijeme i mrak:
Usklađenost sa zakonima:
Vidljivost i sigurnost:
Popravci:
Iskustvo vožnje:
I sistemi monitora kamere i tradicionalni retrovizori imaju svoje prednosti i nedostatke. Iskustvo vožnje s bočnim retrovizorima u odnosu na sistem nadzora kamerom je različito, a vjerovatno će postojati i različite preferencije vozača.
Nekim dijelovima će se možda biti lakše prilagoditi: Na primjer, na dugim relacijama, potencijalno se može naviknuti brže od onih koji puno voze u gradovima gdje je stalno procjenjivanje udaljenosti i procjenjivanje dubine vida ključno i gdje je potrebno više vožnje unazad.
„Preferencije se mogu razlikovati, cilj kamera je da se ekran što više približi stvarnosti, da se ponudi najbolje moguće iskustvo vožnje. Za nove vozače, kamere bi mogle biti standard, a vaš izbor također može ovisiti o tome koliko ste otvoreni za promjene i nova digitalna rješenja prilikom vožnje”, kaže Hanna Degerman, Planer proizvoda za korisničko iskustvo kompanije Volvo Trucks.
Kjell Brunnström je viši naučnik u istraživačkom institutu RISE u Švedskoj, specijalizovan za vizuelnu percepciju. On vjeruje da kamere mogu biti češće i preferirane u bliskoj budućnosti, ali također može biti korisno dodati neke aspekte sistemima monitora kamere kako bi ih učinili preferiranom opcijom za sve i svaki dio transportne industrije.
„Trenutno, sistemi monitora kamere daju smanjenu dubinu vida u odnosu na obične ili bočne retrovizore. Ali studija sprovedena u institutu RISE i kompaniji Volvo Cars** je pokazala da bi kamere, kako bi se ublažila smanjena percepcija dubine, po mogućnosti trebale prikazivati dodatnu grafiku, ukazujući na udaljenost i opasne objekte, što bi moglo pomoći vozaču da donese ispravne odluke.”
Tehnologija se brzo razvija u ovoj oblasti. Vaš izbor između klasičnog bočnog retrovizora ili sistema nadzora kamerom može zavisiti od preferencija ili dijela. Postoji potreba za procjenom vaših poslovnih zahtjeva, ali i mogućnosti za usklađenost sa zakonima: a možda i želja vašeg vozača i otvorenost za nova iskustva vožnje.
*Stvarna potrošnja energije zavisi od mnogih faktora, kao što su brzina vožnje, korištenje tempomata, specifikacije vozila, opterećenje vozila, stvarna topografija, vozačko iskustvo, održavanje vozila i vremenski uslovi.
** Izvor: Zhang, M. and G. Bin. The effect of CMS with AR on driving performance. (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers University of Technology, M.Sc. thesis. 2022, dostupno od: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469