Kamioni

Prave boje

U lakirnici kompanije Volvo Trucks potpuno automatizovani roboti u kombinaciji sa timom stručnjaka za lakiranje obezbjeđuju da svaka kabina odlazi iz fabrike sa glatkim i kvalitetnim završnim premazom i savršenom bojom.
Kabina lakirana prskanjem
U lakirnici kompanije Volvo Trucks u gradu Umeå dnevno se lakira do 350 kabina, svaka u strogo specifikovanoj nijansi.

U fabrici za proizvodnju kabina kompanije Volvo Trucks u gradu Umeå u sjevernoj Švedskoj lakirnica i laboratorija odgovorni su za lakiranje svih kabina za teške kamione prije otpreme na glavnu liniju za montažu. Kvalitetna i savršena završna obrada dugotrajan su i pažljiv proces koji zahtijeva više od devet kilograma boje i traje cijeli dan. „Ljudi očekuju boju koju su naručili, pa ako dobiju bilo šta drugo, čak i ako je riječ o sitnoj razlici, biće veoma nezadovoljni“, kaže Andreas Bask, voditelj laboratorije u lakirnici pogona za montažu kabina i vozila u gradu Umeå.

Cijeli proces počinje od klijenta koji može da izabere bilo koju od 800 različitih boja koje kompanija Volvo Trucks trenutno ima u svojoj banci boja. Uprkos širokom izboru, daleko najpopularnija je bijela – tačnije zimsko bijela boja koja se koristi na skoro polovini svih kabina koje se lakiraju u pogonu u gradu Umeå. Različite druge nijanse bijele također čine velik dio preostale polovine.

Uz izuzetak zimsko bijele, sva boja se miješa na toj lokaciji, a svake sedmice pomiješa se oko 4000 litara. Ako klijent ima poseban zahtjev, a ta boja se ne može pronaći u banci boja, tehničari laboratorije u lakirnici obično je posebno izrađuju. „Na primjer, dobijali smo uzorke u obliku komada tkanine, navlake za mobilni telefon ili laka za nokte“, dodaje Andreas Bask. „U većini slučajeva klijentima možemo ponuditi boje koje su veoma blizu onima koje žele ili izraditi potpuno novu boju. Samo u veoma rijetkim slučajevima prisiljeni smo reći ne, a to se dešava kada boja nema potrebna svojstva.“

Od 2000. godine za sam proces lakiranja koriste se roboti, a danas je kompletan postupak automatizovan. Ispod glavnog područja za lakiranje nalazi se skladište puno bezbroj kanti sa različitim bojama označenih barkodovima i povezanih sa robotima koji rade iznad. Tu ima dovoljno boje za dva do tri dana proizvodnje.

 

Ljudi očekuju boju koju su naručili, pa ako dobiju bilo šta drugo, čak i ako je riječ o sitnoj razlici, biće veoma nezadovoljni.

napredan potpuno automatizovan sistem usisava boju iz izabrane kante slično kao kroz slamčicu i obezbjeđuje da se upotrebi tačna količina boje i tako smanji otpad. Zatim slijedi razrjeđivač kojim se čiste cijevi da se različite boje ne bi pomiješale.

U posljednjih nekoliko godina lakirnica ulaže velik trud u pogledu svojeg utjecaj na okoliš, uglavnom smanjujući količinu razrjeđivača koji koristi. Na tri od pet proizvodnih linija koristi se boja na bazi vode, a napredan sistem za čišćenje namijenjen je smanjenju potrošnje proizvoda za čišćenje.

Sveukupno, uključujući sve slojeve i premaze, za svaku kabinu potroši se otprilike devet kilograma boje. Prva dva sloja služe za zaštitu od korozije, a slijedi primer kojim se obezbjeđuju bolje prianjanje i trajnost sistema boje, kao i odgovarajuća boja podloge. Nakon primera slijedi temeljni sloj nakon kog slijedi prozirni ili pigmentovani površinski sloj. Ti dodatni slojevi obezbjeđuju završnu boju i mehanička svojstva prema specifikacijama kupca. 

Zajedno sa kabinom, lakira se i mala metalna ploča koja je ključni dio kontrole kvaliteta. Nakon završetka ploča se nosi u laboratoriju u lakirnici, gdje se stavlja u spektrometar i upoređuje sa glavnom bojom u glavnoj bazi podataka. Pošto postoji mnogo sličnih boja i nijansi, ljudsko oko lako može da pogriješi kod malih varijacija. Ako spektrometar otkrije odstupanje, kabina se vraća na liniju na ponovno lakiranje.

Završna provjera je vizualni pregled ljudskim okom pod jakim fluorescentnim svjetlom da bi se obezbijedilo da nema nelakiranih tačaka ili nedostataka. Osobe zadužene za kontrolu kvaliteta također prevlače rukom po površini da bi se osiguralo da nema ispupčenja, ogrebotina ili neravnih površina. 

Tek kada kabina prođe sve te testove, spremna je za otpremu na glavnu montažnu liniju.

Kompanija Volvo Trucks trenutno nudi 800 boja.
U lakirnici u gradu Umeå svakodnevno se lakira oko250 – 350 kabina
Tokom 2016. godine lakirano je oko 64.000 kabina.
Za svaku kabinu potroši se oko 9 kg boje.