Kamioni

London poziva na bezbjednost u gradovima

London je proglasio eliminisanje saobraćajnih nesreća svojim prioritetom. Prema nacrtu prijedloga, sva teška teretna vozila s ukupnom masom većom od 12 tona moraće imati bezbjednosnu dozvolu kako bi od 2020. godine mogla raditi u gradu. Drugi gradovi također obraćaju pažnju na tu činjenicu.
Piccadilly Circus, centar Londona.
Uske ulice Londona neprestano su pune dostavnih kombija, kamiona, ikoničkih crnih taksija i crvenih „double deckera“, kao i pješaka i sve većeg broja biciklista.

Svakog jutra uske ulice Londona pune dostavni kombiji, kamioni, autentični crni taksiji i crveni „double deckeri“ koji se kreću uz pješake i sve veći biciklistički gradski vozni park.

Uz toliki broj ljudi i vozila, koji se bore za ograničen prostor na cesti, velika je opasnost od sudara. Posebno opasnom pokazala se kombinacija kamiona, biciklista i pješaka.

Tokom protekle tri godine teška teretna vozila u Londonu učestvovala su u 20% nesreća u kojima su poginuli pješaci i više od 70% nesreća u kojima su poginuli biciklisti. To se događa uprkos tome što, prema statistici gradske agencije zadužene za transport, Transport for London, čine samo četiri posto kilometraže koja se obavlja u gradu.

 

Iako su visoki, takvi statistički podaci nisu jedinstveni za London. Istraživanja tima za nesreće kompanije Volvo Trucks pokazuju da su 2014. godine oko 1.230 ili 32% smrtnih slučajeva u nesrećama u kojima su učestvovala teretna vozila u Evropskoj uniji činili ranjivi učesnici u saobraćaju. Iako je bezbjednost u saobraćaju generalno poboljšana, smanjenje stopa nesreća u kojima se nalaze ranjivi učesnici u saobraćaju pokazalo se težim. 

Da bi se saobraćaj učinio bezbjednijim, Transport for London postavio je smanjenje opasnosti na cestama u centar svog odlučivanja i, zajedno sa ranjivim učesnicima u saobraćaju i proizvođačima vozila, uključujući kompaniju Volvo Trucks, radi na pronalaženju rješenja. 

Šta se, dakle, može učiniti? Jedan od glavnih planova koji je već u toku jeste razvoj prvog svjetskog standarda direktne vidljivosti (Direct Vision Standard, DVS) za teška teretna vozila. 

„Pokazalo se da direktna vidljivost iz kabine značajno utječe na smanjenje opasnosti za pješake i bicikliste, jer su mrtvi uglovi ključni faktor kod sudara“, kaže Will Norman, povjerenik za pješake i bicikliste u agenciji Transport for London.

Prema prijedlogu, sva teška teretna vozila teža od 12 tona moraće imati bezbjednosnu dozvolu da bi od 2020. godine mogla raditi u Londonu.

Will Norman objašnjava da je ovaj program još u razmatranju. Međutim, prema projektu, dozvole za ulazak u London izdavale bi se teškim teretnim vozilima koja zadovoljavaju minimalne zahtjeve za direktnu vidljivost ili koja mogu pokazati ekvivalentne mjere za smanjenje opasnosti po ranjive učesnike u saobraćaju. Konačni prijedlog treba obuhvatiti specifikacije kao što su senzori i vizuelna upozorenja.

„Mi svoje ceste nastojimo učiniti bezbjednijima, ali i transportne kompanije moraju poboljšati bezbjednost svojih voznih parkova“, kaže Will Norman.

 

Kompanija Volvo Trucks pažljivo prati događaje u Londonu.
„Pozdravljamo napore koje je London poduzeo za poboljšanje prometne bezbjednosti i zaštitu ranjivih učesnika u saobraćaju saradnjom različitih strana“, kaže Claes Avedal, direktor za bezbjednost u odjeljenju za planiranje proizvoda kompanije Volvo Trucks.

Mi svoje ceste nastojimo učiniti bezbjednijima, ali i transportne kompanije moraju poboljšati bezbjednost svojih voznih parkova.

On predviđa da će kamioni koji su specifično projektovani za maksimalnu vidljivost postati uobičajeniji na cestama Londona i drugih gradova koji traže rješenje za poboljšanje bezbjednosti. To uključuje specifičnu opremu, kao što su dodatni prozori i kamere, niske šasije i specifični tipovi vozila, naprimjer Volvo FE sa kabinom sa niskim ulazom, koji ima izuzetno nisku šasiju i opciju povećanih prozora koji pokrivaju veći dio površine vrata kabine. Dodatni prozori omogućavaju vozaču direktnu vidljivost uzduž bočne strane vozila. 

„To je beskompromisno vozilo kojim se povećava direktna vidljivost, jer se kao vozač nalazite skoro u nivou očiju biciklista i pješaka na cesti“, kaže Claes Avedal. 

Uz rad na standardu direktne vidljivosti (DVS), agencija Transport for London implementira bezbroj drugih mjera namijenjenih poboljšanju bezbjednosti na cesti, od smanjenja ograničenja brzine i regulisanja brzine ponovnim projektovanjem ulica, poboljšanjem primjene propisa i izmjenom projekata najopasnijih raskrsnica u gradu.

„U stvaranju bezbjednije interakcije između kamiona i ranjivih učesnika u saobraćaju ulogu igra mnogo faktora – od projekta vozila do planiranja ruta, svjesnosti saobraćaja i projektovanja ulica“, kaže Claes Avedal.

Volvo Trucks također pristupa bezbjednosti iz različitih aspekata. On obuhvata područja kao što su istraživanje bezbjednosti, razvoj tehnologija bezbjednosti, uključujući potporu za vožnju unutar trake i napredni sistem kočenja u hitnom slučaju, do projektovanja bezbjednijih vozila i osposobljavanja vozača. Kampanje za podizanje svijesti kao što su „Stani – pogledaj lijevo i desno – mahni“ i inicijativa „Vidjeti i biti viđen“ također čine velik dio tog napora. 

 

Bezbjednost u gradovima sada je visoko na političkim dnevnim redovima na mnogim mjestima, pa možete očekivati velike promjene širom svijeta.

Do 2041. godine cilj agencije Transport for London je nulta stopa teških nesreća ili nesreća sa smrtnim slučajevima i nastojanje da 80% svih kretanja stanovnika Londona čine pješačenje, vožnja bicikla ili javni prevoz.

„Uskoro možemo očekivati više promjena u gradovima širom svijeta“, kaže Claes Avedal. „Kompanija Volvo Trucks dijeli viziju Londona prema kojoj ćemo eliminisati nesreće. Bezbjednost u gradskom saobraćaju zaostaje za drugim područjima. Međutim, ona je sada visoko na političkim dnevnim redovima na mnogim mjestima, pa možete očekivati velike promjene širom svijeta.“
London pokazuje smjer.

Ciljevi Londona do 2041. godine

  • Nulta stopa ozbiljnih nesreća ili nesreća sa smrtnim žrtvama na cestama.
  • Prema agenciji Transport for London, očekuje se da će 80% svih kretanja stanovnika Londona činiti pješačenje, vožnja bicikla ili javni prevoz.

 

Izvještaj o bezbjednosti kompanije Volvo Trucks za 2017. godinu

Tim za istraživanje nesreća kompanije Volvo Trucks istražio je i analizirao više od 1.700 nesreća u kojima su učestvovali kamioni od 1969. godine. Cilj je povećanje razumijevanja bezbjednosti saobraćaja i pružanje smjernica prilikom određivanja prioriteta budućeg razvoja mjera za bezbjednost saobraćaja.

U nesrećama u kojima su učestvovala teška teretna vozila (HGV) u Evropskoj uniji tokom 2014. godine bilo je 3.863 smrtnih slučajeva.

13%
499 smrtnih žrtava
Nesreće u kojima su poginule osobe iz teških teretnih vozila.

49%
1.898 smrtnih žrtava
Nesreće u kojima su poginule osobe iz automobila.

32%
1.230 smrtnih žrtava
Nesreće u kojima su poginuli ranjivi učesnici u saobraćaju.

6%
236 drugih smrtnih žrtava povezanih sa teškim teretnim vozilima.
Od 1.230 smrtnih žrtava ranjivih učesnika u saobraćaju (u EU-u tokom 2014. godine) 53% je uključivalo pješake,
22% bicikliste i 25% vozače mopeda ili motocikliste.

Nesreće u kojima su poginuli ili su teško ozlijeđeni ranjivi učesnici u saobraćaju u Evropskoj uniji tokom 2014. godine.

20%
Nesreće koje uključuju teško teretno vozilo koje je skretalo.

30%
Nesreće na raskrsnicama.

O čemu treba voditi računa

Da bi se poboljšala bezbjednost u gradovima i vidljivost, prema Claesu Avedalu, direktoru odjeljenja za bezbjednost pri planiranju proizvoda u kompaniji Volvo Trucks, kupci kamiona moraju obratiti pažnju na sljedeće: 

Planiranje rute
„Planirajte bezbjedne tačke ulaska i izlaska iz užurbanih gradilišta, rutu vozila kroz grad da biste izbjegli prezagušene ili uske ulice i interakciju sa ranjivim učesnicima u saobraćaju. Planiranje čini veliku razliku.“

Odgovarajuće vozilo za zadatak
„Mnogi kupci žele što fleksibilniji kamion. To može značiti da će izabrati visoku šasiju, čak i ako obavljaju uglavnom gradske prevoze. Međutim, sa niskom šasijom vozač je bliže tlu i ima bolji pregled događanja oko vozila.“

Kamera i niži prozor na vratima omogućiće vam bolju vidljivost
„Samo pomoću prozora i ogledala možete vidjeti cijelu prednju i bočnu stranu vozila. Međutim, opcija ugaone kamere i nižeg prozora na putničkim vratima omogućava vozaču proširenu vidljivost, što može spriječiti sudar prilikom skretanja.“