Kamioni

Motor D12 – pomak paradigme

Kada je motor D12 uveden 1993. godine, to je zaista bila revolucija. Neki su govorili da je Volvo bio deset godina napredniji od ostalih. Göran Nyholm, sada inženjer kompanije Volvo u penziji, priča nam priču od početka.
Göran Nyholm ispred motora D12
Göran Nyholm učestvovao je u razvoju motora D12.

Jasno se sjeća predstavljanja kamiona FH u štampi. Bio je septembar 1993., a novinari koji se bave motorima iz cijeloga svijeta okupili su se da bi učestvovali u otkrivanju nove generacije kamiona. Za novinare se nešto isticalo više od bilo čega drugoga, kaže Göran Nyholm, koji je odigrao veliku ulogu u razvoju motora, zajedno sa odjeljenjem za istraživanje i razvoj u Göteborgu i proizvodnim pogonom Skövde.

„Novinari su bili zadivljeni motorom D12. Neki od njih su mi rekli da smo deset godina ispred svih u Evropi. Za početak smo uspjeli predvidjeti standarde emisije koji u to doba nisu ni bili na horizontu, a znatno smo poboljšali kvalitet glave cilindra i dodali elektroničko upravljanje i Volvo motornu kočnicu, koju smo sami razvili“, kaže on.

Tako nešto prije nije viđeno u Evropi, ali su inženjeri u SAD-u imali nekakvo iskustvo sa tim. U početku projekta D12, kada su krajem 80-ih godina planirane nove funkcije, nedostatak evropskog iskustva stvarao je određene probleme, otkriva Göran Nyholm.

„Osobito teško bilo je pravilno izlijevanje glave cilindra, koja je sada bila nešto duža. Morate to zamisliti: uglovi i prostori u stvarnom cilindru bili su vrlo uski. Pokušavali smo i pokušavali, ali nismo uspjeli postići ono pravo.“

No, odustajanje nije bilo opcija. Umjesto toga, tim je spakirao kofere i otputovao u pogon tvrtke Cummins u SAD-u, koja je bila partner kompanije Volvo. Tu su proizvedeni i elektronsko upravljanje i nova vrsta glave cilindra.

„Ispostavilo se da se to može uraditi, a saradnja sa Amerikancima u Cumminsu bila je ključna u tom procesu“, kaže Göran.

Nova, duža glava cilindra pružala je veći kvalitet u smislu optimalne razmjene plinova i sagorijevanja. A uz dodatno elektronsko upravljanje, funkcije su doprinijele trenutnom uspjehu modela FH.

„U pogonu smo zaposlili mnogo novih ljudi, a budući da smo imali nove, kompleksnije funkcije, angažovali smo više ljudi sa informatičkim znanjem.“ 

To je bilo moje, i naše, dijete. Sretan sam što su se kamion i motor pokazali velikim uspjehom. To je bio pomak paradigme u industriji motora.

Od samog početka, D12 je razvijen posebno za kamione FH. Krajem 90-ih
motor je uveden u druga proizvodna područja u kompaniji Volvo, kao što je Volvo Penta. Motor D12 također se mijenjao tokom decenija, često kada su se pojavljivali novi propisi o emisiji. 

„Da, motor sada ima mnogo više funkcija kojima zadovoljava standarde. Treba imati na umu i to da postoje različiti standardi u različitim zemljama. Dakle, sve treba prilagoditi u skladu sa tim.“

Göran Nyholm otišao je u penziju kao inženjer kompanije Volvo prije devet godina. Susret sa njim i razgovor o godinama kada je počeo cijeli FH projekt sličan je otvaranju rudnika zlata. 

„To je bilo moje, i naše, dijete. Sretan sam što su se kamion i motor pokazali velikim uspjehom. To je pomak paradigme u automobilskoj industriji“, zaključuje on. 

Put se sada nastavlja, bez Görana. Danas se u pogonu Skövde svake godine proizvodi 100.000 motora, a od toga je oko 90% motora D13. Ono što je započelo u ranim 90-ima trajaće decenijama koje dolaze.