Nada Transport je preduzeće koje se bavi međunarodnim transportom robe, najčešće tečnih tereta, nafte i njenih derivata, a nastalo je iz preduzeća Nada, koje je 1993. godine krenulo u posao maloprodaje goriva na jednom benzinskoj pumpi u Derventi. Od 1993. godine, kroz ova dva preduzeća prošlo je oko 100 kamiona svih brendova i svih generacija, koji su se proizvodili od 1983. godine. Uglavnom su vukli prikolice i poluprikolice-cisterne, pa su pred njima postavljani specifični zahtjevi. To su vučne kombinacije koje prave duže ture, u jednom pravcu voze neopterećeni, u drugom potpuno opterećeni, budući da je takva priroda transporta tečnih goriva.
Nada transport redovno obnavlja vozni park, ali se vlasnik kompanije Siniša Pećić u septembru 2019. godine odlučio na jedan eksperiment: investirao je u tegljač Volvo FH500 I-Save, koji slovi za šampiona u niskoj potrošnji goriva. Kako će se kasnije ispostaviti, ovo je bio potez koji će ga opredijeliti za dodatnu veliku investiciju u 11 identičnih vozila, jer je prvi I-Save u ovoj kompaniji pokazao izuzetno malu potrošnju.
Edin Terzić, dugogodišnji komercijalni direktor Volvo Trucks BiH, kaže da Sinišu Pećića poznaje već godinama i da su odlični saradnici. "Nada Transport je nama mnogo više od klasičnog poslovnog partnera. Istina je da smo do sada nekoliko puta zaključivali odlične poslovne aranžmane, ali sarađujemo i u drugim oblastima. Nama je trenutni fokus promocija našeg najštedljivijeg kamiona i upoznavanje drugih transportera u BiH s njegovim glavnim karakteristikama, pa smo sa Sinišom Pećićem i s njegovom kompanijom realizovali još jednu veliku isporuku. Presretan sam zbog toga što su se u praksi u potpunosti pokazale tačnim naše tvrdnje da će Volvo FH500 I-Save trošiti najmanje sedam posto manje goriva. Zajedno smo konfigurisali prvo vozilo koje smo isporučili ovoj kompaniji u septembru 2019. godine. Ostalo je bilo na vozačima preduzeća Nada Transport – da uvaže i primjene korisne savjete koje su dobili i od stručnjaka naše kompanije i od vlasnika, gospodina Siniše Pećića", kaže Terzić.
Da podsjetimo, sistem I-Save projektovan je i napravljen tako da najbolje rezultate postigne na kamionima koji prevoze robu na velikim udaljenostima. Praksa kod prvih korisnika kamiona Volvo FH500 s ovom tehnikom potvrdila je da je 120.000 kilometara minimalna godišnja pređena kilometraža na kojoj se u pravoj mjeri mogu ostvariti znatne uštede. Osnovu čini unaprijeđen 13-litarski motor D13, kojeg prati niz hardverskih i softverskih sistema. Volvovi inženjeri tvrde da je direktna ušteda od četiri posto postignuta konkretnim inovacijama na motoru, a tri posto razvojem softvera i kombinacijom nekoliko sekundarnih sistema. Punu efikasnost moguće je postići samo uz primjenu pneumatika energetske klase A i sa potpunim korištenjem sistema I-See koji sinhronizuje rad automatizovanog mjenjača i takozvanu Roll funkciju (korištenje inercije i na nizbrdicama i po ravnoj cesti).
Najznačajnija tehnička inovacija na kamionima serije FH I-Save je modifikovani motor D13TC sa tehnologijom Turbo Compound (TC), koja se inače koristi u avionskim motorima velike snage. Ova tehnologija je uz izvjesna prilagođenja iskorištena u kamioniskim motorima. Pojednostavljeno, jedinica Turbo Compound dodatna je turbina u ispušnom toku, postavljena iza konvencionalnog turbopunjača. Ona dodatno iskorištava višak toplote i energije izduvnih gasova. Koristeći višak energije, jedinica TC radilici isporučuje mnogo veći obrtni moment (+300 Nm) i time stvara snažan i izuzetno štedljiv motor, koji svoj maksimum pruža već na 1.000 obr/min, kada motor troši najmanje goriva i agensa AdBlue. No, Turbo Compound nije jedino što osigurava uštedu goriva u kamionu Volvo FH s funkcijom I-Save. Klipovi motora su, recimo, potpuno novi. Njihova čela dobila su sasvim novi oblik, što doprinosi potpunijem sagorijevanju goriva i podiže energetski bilans motora.
I-Save također uključuje najsavremeniju tehnologiju kompanije Volvo Trucks, kao što su softver I-See sa kartama i I-Cruise sa funkcijom I-Roll, isključivanje motora u praznom hodu i pumpa za servoupravljački mehanizam s promjenljivom zapreminom, pa je konačan rezultat kamion koji štedi do sedam posto na troškovima za gorivo.
Postoje još dvije velike prednosti. Jedna je ta da motor Turbo Compound ima hlađeni sistem recirkulacije izduvnih gasova koji tokom procesa sagorijevanja smanjuje količinu azotnog oksida. To, zauzvrat, smanjuje potrebu za aditivom AdBlue, što, bez sumnje, dodatno smanjuje troškove vlasništva.
Ove inovacije dolaze u varijantama motora D13 s dvije snage - 460 i 500 KS. Obje verzije imaju obrtni moment za 300 Nm veći u odnosu na verzije bez turbo kompaund tehnologije. Prvi motor ima snagu od 460 KS i maksimalni obrtni moment od 2.500 Nm, a dostupni su od 980 do 1.270 obr/min. Snažnija varijanta (500 KS) ima maksimalni obrtni moment 2.800 Nm, koji je dostupan u intervalu od 900 do 1.300 obr/min. S ovim snažnim motorom vozač ima maksimalnih 500 KS pri 1.250 obr/min, dok se u verziji bez TC tehnologije ta snaga postiže na 1.500 obr/min. Time je omogućena vožnja potpuno opterećenog kamiona pri nižem broju obrtaja motora, što kao posljedicu ima manju potrošnju goriva. Sa svim ovim Volvo je postigao još jedan cilj - motor radi ujednačenije, bez obzira na konfiguraciju ceste i na količinu tereta kojeg kamion prevozi.
U sve navode Volvoa o I-Save kamionima u kompaniji Nada Transport su se uvjerili već posle prvog mjeseca pune eksploatacije.
"Za Volvo FH500 I-Save sam se odlučio iz čiste znatiželje, jer, moram priznati, podatak o manjoj potrošnji goriva zvučao je vrlo primamljivo i pomalo nestvarno. Već sam skoro 25 godina u ovom poslu i koliko mi prilike dozvoljavaju pratim tehnički napredak u ovoj oblasti. Znam da postoje pomaci u potrošnji goriva. Oni su kontinuirani, ali obično mali. Zbog toga mi je podatak o uštedi od sedam posto zvučao nevjerovatno. Možda nam još jedan kamion u tom trenutku i nije bio neophodan, ali odlučili smo se da nova investicija bude svojevrstan eksperiment. Znam kakve zahtjeve treba ispuniti tegljač koji vuče cisternu i to je bilo dovoljno za početak. Čim smo dobili kamion, krenuli smo u praktične provjere i vrlo precizna mjerenja. Kamion je vozio vozač koji je inače prije toga upravljao Volvoom FH500 pa smo imali identičan stil vožnje na dva različita kamiona. Već na prvih nekoliko naših uobičajenih tura ostvareni rezultat je bio fantastičan: kamion je trošio tri, pa čak i tri i po litra goriva manje, što je zaista bilo fascinantno", govori Siniša Pećić.
Iako su u Volvo BiH i ranije bili sigurni u rezultat, i njih je iznenadila ovolika ušteda, jer se praktično radilo o uštedi koja je veća nego što je obećao proizvođač. Kamion je od tada bio u stalnom pogonu i kompaniji počeo donositi značajne uštede u troškovima za gorivo, što je inače najkrupnija stavka u redovnim izdacima u eksploataciji svakog vozila.
Nakon što je prvi tegljač sa I-Save opremom pokazao koliko zaista može, Siniša Pećić je odlučio da istim modelom za početak obnovi trećinu voznog parka - naručio je čak 11 kamiona Volvo FH500 I-Save, koji su u krug preduzeća stigli krajem februara. Kamioni su isporučeni neposredno pred globalnu kataklizmu s virusom Korona, kada je svjetska ekonomija praktično bila na koljenima. Pokrenuti su tek krajem maja.
Edin Terzić kaže da su ovaj put tegljači naručeni s posebnom specifikacijom. "Kupac je insistirao da vozila budu što lakša, pa je svih 11 naručeno sa po jednim rezervoarom za gorivo, s aluminijumskim naplacima („felgama“), s aluminijumskim rezervoarima za zrak i s kabinom Globtrotter. Bogato su i opremljeni standardnom, ali i nekom dodatnom opremom - tu su dva kreveta, aparat za kuhanje kafe, frižider, parkirni klima-uređaj...", dodaje Terzić.
Duže od dva mjeseca nova serija Volvovih najnaprednijih kamiona je na svakodnevnim radnim zadacima: prevoze naftne derivate od juga Italije do Slovenije i odmah su bili uključeni u interni program vrlo preciznog mjerenja potrošnje goriva.
Siniša Pećić kaže da su rezultati fascinantni, a pogotovo zbog toga što se opredijelio za drugu dimenziju točkova. "Već nakon prvog mjeseca zabilježili smo potrošnju koja je niža nego na kamionima bez tehnologije I-Save za čak pet litara. Izuzetno sam zadovoljan potrošnjom. Pored praćenja preko putnog kompjutera, mi potrošnju pratimo i mjesečno prema utrošenoj količini goriva i prema broju pređenih kilometara. Nema greške - kamioni nam sada troše između 23,3 i 24 litra na 100 km. Ukoliko nam prilike dozvole i ukoliko se stabilizuje ekonomija u okruženju, naš plan je da u narednih godinu dana cijeli vozni park zamijenimo kamionima Volvo FH500 I-Save", zaključuje Pećić.
Nada Transport iz Dervente, uz manje varijacije, u voznom parku u posljednjih nekoliko godina ima 33 kamiona koji vuku samo prikolice i poluprikolice-cisterne. Kroz historiju je bilo najviše kamiona Volvo, mada su kroz krug preduzeća prošli kamioni svih brendova. Tako su Siniša Pećić, koji je i sam vozač kamiona, i svi vozači koji voze u ovom preduzeću vrlo mjerodavni da ocijene karakteristike Volvo kamiona. Pećić kaže da je prvo teško vozilo u ovom preduzeću, još prije 27 godina, bio Volvo kamion. Od tada ih je bilo puno, a neki su u ovoj kompaniji napravili i više od milion kilometara. "S Volvo kamionima je bilo najmanje problema i kod nas prelazili najviše kilometara, pa je i to jedna od referenci koje krase vozila ove marke", kaže Pećić.