Kamioni

×

Klimatski „pametan“, kamion nastao s 20 tona manjom emisijom ugljen-dioksida

Od prvih javnih kočija u Žepču do pet vrhunskih tegljača Volvo FH460 I-Save Climate Wise
volvo-will-present-its-road-to-zero-emissions-at-ia

Pomalo je čudno stajati ispred velikih tegljača za čiju boju niste sigurni da li je mat, da li je sjajna, da li je crna ili siva... “Pod rukom” masna, a pri jakom suncu potpuno neutralna, kao da u sebi krije najtajniju formulu Stealth tehnologije, čiji je osnovni zadatak prikrivanje. Koje li ironije, ideja Stealtha je upravo takva da nešto prikrije, ali je Volvo Trucks ovaj efekt itekako iskoristio da privuče poglede i da bude što vidljiviji i zapaženiji. Uspjeli su - bez ikakve dileme!

Čak i sam naziv boje “Shadow black” odaje da se radi o nečem neobičnom, ali je to samo prva i možda najjednostavnija stavka u dugom nizu izuzetne opreme i nestvarne tehnologije koja je ugrađena u svaki moderni Volvo kamion, a pogotovo u one koji dolaze iz belgijskog pogona. Tamo, naime, nastaju kamioni po proceduri koja je dostigla najviši svjetski ekološki nivo. Tako kroz njihove kapije svakodnevno izlazi na stotine modernih kamiona, među njima najviše tegljača Volvo FH I-Save, i to u specijalnoj ediciji Climate Wise.

Već ih na hiljade krstare evropskim cestama, a njih pet je svoj „dom“ našlo u Žepču, u Bosni i Hercegovini. Vlasnici su nam odavno poznati - transportna kompanija Frigošped - dugogodišnji prijatelji i kupci Volvo kamiona, i to isključivo Volvo. A za to postoji vrlo jednostavan razlog – Volvo kamioni i njihova tehnologija nenadmašni su po pouzdanost i ekonomičnost. Barem tako tvrde u Frigošpedu iz Žepča i zbog toga već gotovo 30 godina svoje povjerenje ukazuje švedskom brendu, bolje reći, na njihovim kamionima u potpunosti baziraju svoje poslovanje.

Sistem proizvodnje po principima Climate Wise (klimatski pametno) nije nastao preko noći. Ideja je začeta prije tačno 50 godina - na prvoj konferenciji UN-a o životnoj sredini, 1972. godine. Tada je Volvo Trucks dao jasno obećanje da će biti dio rješenja za zaštitu okoline.

Devet godina kasnije postavljeni su jasni ciljevi koji su se odnosili i na proizvodnju kamiona prema ekološkim principima, na njihovu ekološku prihvatljivost tokom cijelog radnog vijeka, pa i poslije toga. Uslijedile su i prve nagrade, i prvi potpuno ekološki pogon za lakiranje kabina. Već 1995. godine Volvo Trucks je ponudio prve kamione koji su kao pogonsko gorivo mogli koristiti prirodni plin i bioplin, a godinu kasnije pred sve svoje dobavljače postavili su prvi ozbiljniji ekološki zahtjev - svaki dio za kamion mora biti proizveden prema ekološkim standardima!

Godine 2004. uz proizvodni pogon u Gentu, u Belgiji instalirano je prvo postrojenje za ekološko prečišćavanje vode koja se koristi u proizvodnim procesima. Od tada se sva upotrijebljena voda može slobodno pustiti u prirodu bez ikakvog štetnog utjecaja, a već 2007. kompletno proizvodno postrojenje postalo je CO2 neutralno. Za zagrijavanje proizvodnih pogona koristi se biološki drveni pelet, a kompletna električna struja koja se koristi u procesu proizvodnje nastaje iz vjetroelektrana ili direktno iz sunca, budući da su sve hale prekrivene električnim solarnim panelima.

Iste godine, Volvo je kupcima ponudio čak sedam modela kamiona koji mogu koristiti alternativno gorivo. Već 2008. godine u glavnoj Volvo kamionskoj tvornici, u ogromnom proizvodnom kompleksu Tuve, u predgrađu Geteborga, u Švedskoj, proizveden je prvi hibridni kamion Volvo FE Hybrid na potpuno ekološki način. Za njegovu proizvodnju u atmosferu nije ispušten ni jedan gram CO2. Četiri godine kasnije, Volvo je ponudio motore koji mogu trošiti i takozvani HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), dizelsko gorivo dobiveno iz obnovljivih izvora – hidrogenizacijom biljnih ulja, a koje je, po maloj količini emitovanih štetnih elemenata pri sagorijevanju, doslovno neuporedivo s gorivima fosilnog porijekla.. Nakon toga svi procesi se radikalno ubrzavaju - 2017. godine Volvo je ponudio modele FH LNG i FM LNG - kamione koji kao gorivo koriste ukapljeni prirodni plin, da bi 2018. godine iskoračili u sasvim novu eru - transport zasnovan na električnom pogonu, koji nema nikakvog štetnog utjecaja na okolinu. Tako je pred kompanijom Volvo Trucks postavljen novi izazov, ali je bilo jasno da u konvencionalnom transportu i dalje leži ogroman potencijal. Otuda je 2019. godine Volvo Trucks kupcima ponudio novo rješenje - tehnologiju I-Save, uz pomoć koje je moguće ostvariti znatne uštede u potrošnji goriva, što posljedično uveliko smanjuje emisiju CO2.

Sve ovo je konačno omogućilo da Volvo Trucks tržištu ponudi posebnu ediciju kamiona koju je nazvao Climate Wise. Značka ili prigodna grafika na bokovima kabina ovih kamiona podsjeća da su nastali u pogonu u kojem se proizvode najmoderniji teretnjaci za čije nastajanje se u atmosferu ne pusti gotovo ni jedan gram CO2, niti se u okolinu izlije čak ni litar zatrovane vode.

Na sve to su ponosni u kompaniji Volvo Traks, ali i u Frigošpedu, jer su za sada prva i jedina transportna kompanija u cijeloj regiji koja će profit ostvarivati vrhunskim kamionima koji su proizvedeni prema potpuno ekološkim proizvodnim principima. Novi Frigošpedovi kamioni su u osnovi tegljači FH s motorima D13 Turbo Compound i to s kompletnim paketom I-Save, čak do 10% smanjuje troškove za gorivo u dogolinijskom transportu. To je najefikasnija serija dizelskih motora u vozilima Volvo Trucksa. Najnovija tehnička poboljšanja podigla su ga na još viši nivo. Proces sagorijevanja goriva je potpuniji, a novim sistemom podmazivanja smanjeno je trenje u motoru. EATS (sistem za naknadnu obradu izduvnih gasova) također je poboljšan, masa motora je smanjena, a uvedena je nova generacija sistema upravljanja radom tih pogonskih agregata. To sve je značajno, jer kupci odavno primjećuju da su im i troškovi za agens AdBlue uveliko manji nego kod kamiona koje su koristili ranije. Pet Frigošpedovig tegljača serije Climate Wise opremljeni su motorima D13TC sa 460 KS i unaprijeđenim mjenjačem I-Shift s dva kvačila.

Novi tegljači, pristigli u Žepče Volvo FH460 I-Save Climate Wise, imaju puni paket za uštedu goriva, što podrazumijeva i takozvani sistem I-See, koji se zasniva na korištenju najnovijih digitalnih mapa. Tako cijeli sistem “zna” kakav mu put predstoji, pa je, uz aktiviranje funkcije I-Cruise, sposoban da u svakom trenutku na vrijeme prilagodi broj obrtaja motora, stepen prenosa, ali i intenzitet kočenja, ukoliko je potrebno. To je zapravo kruna cijelog inteligentnog sistema u koji je uloženo ogromno iskustvo.

Volvo Trucks u pogonu u Gentu u Belgiji pod značkom “Climate Wise” proizvodi nekoliko različitih kamiona. Ponosni su na svoju seriju koja koristi ukapljeni prirodni plin LNG. S ovim motorom, koji može imati 420 ili 460 KS, mogu se isporučiti solo kamioni FH LNG 6x2. Idealni su za regionalni i za dugolinijski transport. Dostupan je i tegljač FH LNG 4x2, i solo kamion FM 6x2 optimalan za regionalni transport i tegljač FM 4x2, također namijenjen regionalnom transportu. Dizelsku “ekipu“ ove specijalne edicije čine dva modela s motorima od 460 i od 500 KS - solo kamion FH I-Save 6x2 i tegljač FH I-Save 4x2, oba sa smanjenom emisijom CO2.

Ekolozima, ali i svima koji brinu za sudbinu naše planete, od posebne važnosti je  jedan podatak: ukoliko bi se ovakav kamion proizveo konvencionalnim metodama, tada bi se u za njegovo nastajanje u atmosferu moralo emitovati čak 20.000 kilograma ugljen-dioksida. Upravo za toliko Volvovo postrojenje u Belgiji “poštedi” atmosferu dok na cestu “izbaci” jedan ovakav primjerak. I ne samo to: Volvo je razradio cjelovit sistem recikliranja isluženog kamiona. I o tome se vodi računa od prve do posljednje proizvodne operacije, čime je ekološki recikliranje i zbrinjavanje iskorištenih vozila lakše, ekološki i ekonomski prihvatljivije. Time se zapravo zaokružuje proizvodni princip Climate Wise.

Ne znamo nakon koliko će pređenih kilometara novi Frigošpedovi kamioni konačno napustiti krug firme i pronaći novog vlasnika, ali znamo da su dosadašnji kamioni u ovoj transportnoj kompaniji prelazili oko 850.000 kilometara. U svakom slučaju su nakon toga pronalazili novog vlasnika i u sličnom aranžmanu nastavljali svoj radni vijek. Mustafa Čaušević, vlasnik ove uspješne kompanije, više ne može izračunati koliko je kamiona prošlo kroz vozni park ovog preduzeća, ali zna da su svi od reda bili krajnje pouzdani.

Ne može se ni sjetiti baš svakog, ali se veoma dobro sjeća svog prvog kamiona koji su kupili još 1994. godine. Vremešni Volvo F86, proizveden 20 godina ranije, godinama ih je služio bez ikakvih problema, čime je postavio temelje višedecenijskog povjerenje u Volvo brend. Dva polovna tegljača u firmu stižu 1996. godine, a prvi novi kamion Volvo već 1997. godine. Od tada do danas kroz ruke vozača ove transportne kompanije prošli su tegljači svih generacija i to isključivo Volvo, a s prvom ovogodišnjom isporukom Frigošped počinje sagu s modernim sistemom I-Save. Mustafin sin Edin, već odavno stasao za rukovodeće poslove u preduzeću, kaže da je dovoljno informisan o novoj tehnologiji i da joj u potpunosti vjeruje. Od novih kamiona očekuje priličnu uštedu, a o pouzdanosti se ne izjašnjava, jer se ona već podrazumijeva. Ponosan je na to što su predvodnici njihove flote najnoviji kamioni koji su i moćni i jedinstveni, čime će steći dodatni ugled među korisnicima njihovih transportnih usluga. Njihovi kamioni se najčešće mogu vidjeti na putevima koji vode do destinacija u Austriji, Njemačkoj, Danskoj, Belgiji, Švedskoj i Norveškoj.

Zanimljiv je i još jedan detalj kojeg Mustafa Čaušević rado prepričava: njegova porodica je, naime, na jedinstven način vezana za transport, jer je još 1900. godine njegov pradjed osnovao firmu za pružanje transportnih usluga, prvu takvu u regiji. U to vrijeme posao je obavljao posebno prilagođenim kočijama.

Nakon svega je sasvim jasno da je transport posao koji je porodici Čaušević u krvi: 120 godina je od prvih javnih kočija do Climate Wise Volvo kamiona u Žepču.

“U floti trenutno imamo 25 kamiona i, naravno, svi su Volvo. Do kraja godine očekujemo isporuku još pet tegljača FH460 I-Save, čime ćemo za određeno vrijeme kompletirati naš vozni park. Računam da ćemo u narednih pet godina biti potpuno bezbrižni i sigurni u pouzdanost voznog parka, jer naša vozila u prosjeku godišnje prelaze od 110.000 do 130.000 kilometara. Naša transportna kompanija malim koracima širi kapacitete, čemu poseban doprinos daje svaki od 35 trenutno zaposlenih – vozača, dispečera, mehaničara i administrativnog osoblja”, kaže Edin Čaušević, direktor Frigošpeda iz Žepča.