Poboljšanje potrošnje goriva, aerodinamike i udobnosti vozača. To su glavni razlozi za odluku da se duža kabina kamiona dozvoli na evropskim putevima. Propisi su usklađeni s klimatskim ciljevima EU te bi mogli imati značajne implikacije za kompanije koje se bave transportom.
Dizajn kamiona u Evropi je ostao uglavnom nepromijenjen dugi niz decenija, uz kabinu s kratkim nosom, kako bi se maksimizirala dužina tereta. Ove kabine s kratkim nosom, koje se često nazivaju dizajnom motora s kabinom iznad (COE), dominiraju uglavnom zato što evropsko zakonodavstvo ograničava cijelu dužinu vozila, uključujući prikolicu i tegljač. U SAD-u, s druge strane, ograničenja dužine važe samo za prikolicu, objašnjavajući zašto kabine s dugim nosom dominiraju širom američkih cesta.
Međutim, promjene u evropskom zakonodavstvu koje su uvedene 2020. godine sada dozvoljavaju i kamion s nešto dužim nosom u Evropi. Ovo pruža mogućnosti za promjene u dizajnu, koje kamione mogu učiniti aerodinamičnijim, sigurnijim i udobnijim.
„Pozdravljamo ovaj zakon jer nam daje priliku da još više poboljšamo energetsku efikasnost kabina kroz dizajn, što će predstavljati pogodnost i našim kupcima i životnoj sredini”, kaže Tomas Thuresson, menadžer za komercijalizaciju nove ponude kompanije Volvo Trucks.
Po novom zakonu, proizvođačima kamiona je dozvoljeno produžiti kabine kamiona bez ugrožavanja utovarnog prostora*. Poboljšanjem aerodinamike, predviđa se da će poboljšani dizajn smanjiti potrošnju goriva, pogodujući i životnoj sredini i operativnim troškovima transportne industrije. Manja potrošnja goriva znači niže emisije CO2, što znači da propis podržava i klimatske ciljeve EU.
Dr Phil Martin, šef odjela za sigurnost transporta u neprofitnoj konsultantskoj kući TRL sa sjedištem u Ujedinjenom Kraljevstvu je bio uveliko uključen u istraživanje koje je dovelo do izmjena evropskog zakonodavstva:
„Poboljšanje aerodinamike kamiona i plan EU za dekarbonizaciju u početku su izazvali potrebu za ažuriranim propisima. Ali također je bilo važno osigurati da uvođenje ovih odstupanja od dužine kabine ne rezultira većom štetom za ranjive učesnike u saobraćaju, kao što su pješaci i biciklisti. I zapravo, to je postala prilika za poboljšanje sigurnosti kamiona za ove ugrožene učesnike u saobraćaju“, navodi.
Dakle, iako je počelo s potrebom za boljom aerodinamikom, poboljšana direktna vidljivost je postala i prednost novog dizajna kabine. Duži nos kabine olakšava vozaču da vidi pješake kada se kreću naprijed, jer se nalaze malo dalje.
Pored toga, zakon u nekim slučajevima može poboljšati udobnost vozača i shodno tome, kompanije koje se bave transportom mogu imati priliku izabrati prostraniji raspored. Ovo može poboljšati uslove rada i doprinijeti većem zadovoljstvu poslom među vozačima kamiona.
„Sve u svemu, rekao bih da postoji veliki potencijal da prevoznici postanu operateri po izboru, kako svojih kupaca, tako i zaposlenika. Usvajanjem kamiona s ovim poboljšanim dizajnom kabine, oni će moći ponuditi sigurnija i ekološki prihvatljiva vozila, kao i bolje uslove rada. Operativni troškovi će također vjerovatno biti smanjeni zahvaljujući manjoj potrošnji goriva, posebno za poslove na dugim relacijama, a možda i boljim premijama osiguranja zbog smanjenja incidenata", kaže dr. Phil Martin.
DIREKTIVA O TEŽINAMA I DIMENZIJAMA
Zajednička pravila za teška vozila u EU postavljena su u Direktivi Vijeća 96/53/EC, poznatoj kao Direktiva o težinama i dimenzijama. Direktiva je naknadno dopunjena Direktivom (EU) 2015/719EN, Odlukom (EU) 2019/984EN i Uredba (EU) 2019/1242EN. Izmjene znače da vozila ili kombinacije vozila mogu premašiti maksimalnu propisanu dužinu „pod uslovom da njihove kabine pružaju poboljšane aerodinamičke performanse, energetsku efikasnost i sigurnosne performanse.”
HISTORIJSKI VREMENSKI TOK
1985: EU uvodi prvu direktivu o težinama i dimenzijama za komercijalna vozila, s ciljem usklađivanja pravila između država članica.
1996: EU usvaja direktivu kojom se utvrđuju maksimalne dimenzije za određene kategorije komercijalnih vozila.
2015: EU uvodi direktivu o težinama i dimenzijama kamiona uključenih u međunarodni transport, s ciljem daljeg usklađivanja pravila i osiguravanja jednakih uslova u svim državama članicama.
2020: EU uvodi novo zakonodavstvo koje dozvoljava proširene kabine kamiona, naglašavajući efikasnost goriva, udobnost i sigurnost vozača.
Revidirana opća uredba EU o bezbjednosti (GSR). Također možete pročitati više o važnosti aerodinamike i njenog uticaja na potrošnju goriva. Ako vas dodatno zanimaju opcije prostrane kabine, pogledajte ovaj video.
* Zakonodavstvo ne predviđa tačno ograničenje dužine, već se umjesto toga poziva na trodimenzionalni crtež naveden u zakonskom tekstu – trodimenzionalni omotač kabine.