Kamioni

Tomas Thuresson
2024-01-19
Tehnologija i inovacije Ekonomična potrošnja goriva Bezbjednost Svijet vozača
Author
Tomas Thuresson
Commercialization Manager New Offer

Zašto EU dozvoljava dužu kabinu kamiona - i zašto je to važno za vaše poslovanje

Poboljšanje potrošnje goriva, aerodinamike i udobnosti vozača. To su glavni razlozi za odluku da se duža kabina kamiona dozvoli na evropskim putevima. Propisi su usklađeni s klimatskim ciljevima EU te bi mogli imati značajne implikacije za kompanije koje se bave transportom.

 

Dizajn kamiona u Evropi je ostao uglavnom nepromijenjen dugi niz decenija, uz kabinu s kratkim nosom, kako bi se maksimizirala dužina tereta. Ove kabine s kratkim nosom, koje se često nazivaju dizajnom motora s kabinom iznad (COE), dominiraju uglavnom zato što evropsko zakonodavstvo ograničava cijelu dužinu vozila, uključujući prikolicu i tegljač. U SAD-u, s druge strane, ograničenja dužine važe samo za prikolicu, objašnjavajući zašto kabine s dugim nosom dominiraju širom američkih cesta.

 

Međutim, promjene u evropskom zakonodavstvu koje su uvedene 2020. godine sada dozvoljavaju i kamion s nešto dužim nosom u Evropi. Ovo pruža mogućnosti za promjene u dizajnu, koje kamione mogu učiniti aerodinamičnijim, sigurnijim i udobnijim.

 

„Pozdravljamo ovaj zakon jer nam daje priliku da još više poboljšamo energetsku efikasnost kabina kroz dizajn, što će predstavljati pogodnost i našim kupcima i životnoj sredini”, kaže Tomas Thuresson, menadžer za komercijalizaciju nove ponude kompanije Volvo Trucks.

Kako životna sredina i transportna industrija imaju koristi

Po novom zakonu, proizvođačima kamiona je dozvoljeno produžiti kabine kamiona bez ugrožavanja utovarnog prostora*. Poboljšanjem aerodinamike, predviđa se da će poboljšani dizajn smanjiti potrošnju goriva, pogodujući i životnoj sredini i operativnim troškovima transportne industrije. Manja potrošnja goriva znači niže emisije CO2, što znači da propis podržava i klimatske ciljeve EU.

 

Dr Phil Martin, šef odjela za sigurnost transporta u neprofitnoj konsultantskoj kući TRL sa sjedištem u Ujedinjenom Kraljevstvu je bio uveliko uključen u istraživanje koje je dovelo do izmjena evropskog zakonodavstva:

 

„Poboljšanje aerodinamike kamiona i plan EU za dekarbonizaciju u početku su izazvali potrebu za ažuriranim propisima. Ali također je bilo važno osigurati da uvođenje ovih odstupanja od dužine kabine ne rezultira većom štetom za ranjive učesnike u saobraćaju, kao što su pješaci i biciklisti. I zapravo, to je postala prilika za poboljšanje sigurnosti kamiona za ove ugrožene učesnike u saobraćaju“, navodi.

Novo zakonodavstvo pruža mogućnosti za promjene u dizajnu, koje kamione mogu učiniti aerodinamičnijim, sigurnijim i udobnijim.

Zašto duže kabine imaju poboljšanu vidljivost

Dakle, iako je počelo s potrebom za boljom aerodinamikom, poboljšana direktna vidljivost je postala i prednost novog dizajna kabine. Duži nos kabine olakšava vozaču da vidi pješake kada se kreću naprijed, jer se nalaze malo dalje.

 

Kako će novi dizajn kabine uticati na vozače?

Pored toga, zakon u nekim slučajevima može poboljšati udobnost vozača i shodno tome, kompanije koje se bave transportom mogu imati priliku izabrati prostraniji raspored. Ovo može poboljšati uslove rada i doprinijeti većem zadovoljstvu poslom među vozačima kamiona.

 

„Sve u svemu, rekao bih da postoji veliki potencijal da prevoznici postanu operateri po izboru, kako svojih kupaca, tako i zaposlenika. Usvajanjem kamiona s ovim poboljšanim dizajnom kabine, oni će moći ponuditi sigurnija i ekološki prihvatljiva vozila, kao i bolje uslove rada. Operativni troškovi će također vjerovatno biti smanjeni zahvaljujući manjoj potrošnji goriva, posebno za poslove na dugim relacijama, a možda i boljim premijama osiguranja zbog smanjenja incidenata", kaže dr. Phil Martin. 

DIREKTIVA O TEŽINAMA I DIMENZIJAMA

Zajednička pravila za teška vozila u EU postavljena su u Direktivi Vijeća 96/53/EC, poznatoj kao Direktiva o težinama i dimenzijama. Direktiva je naknadno dopunjena Direktivom (EU) 2015/719ENOdlukom (EU) 2019/984EN i Uredba (EU) 2019/1242EN. Izmjene znače da vozila ili kombinacije vozila mogu premašiti maksimalnu propisanu dužinu „pod uslovom da njihove kabine pružaju poboljšane aerodinamičke performanse, energetsku efikasnost i sigurnosne performanse.” 

HISTORIJSKI VREMENSKI TOK

1985: EU uvodi prvu direktivu o težinama i dimenzijama za komercijalna vozila, s ciljem usklađivanja pravila između država članica.
1996: EU usvaja direktivu kojom se utvrđuju maksimalne dimenzije za određene kategorije komercijalnih vozila.
2015: EU uvodi direktivu o težinama i dimenzijama kamiona uključenih u međunarodni transport, s ciljem daljeg usklađivanja pravila i osiguravanja jednakih uslova u svim državama članicama.
2020: EU uvodi novo zakonodavstvo koje dozvoljava proširene kabine kamiona, naglašavajući efikasnost goriva, udobnost i sigurnost vozača.

Saznajte više o predstojećim zakonima koji će uticati na poslovanja s kamionima ovdje:

Revidirana opća uredba EU o bezbjednosti (GSR). Također možete pročitati više o važnosti aerodinamike i njenog uticaja na potrošnju goriva. Ako vas dodatno zanimaju opcije prostrane kabine, pogledajte ovaj video.

 

 

* Zakonodavstvo ne predviđa tačno ograničenje dužine, već se umjesto toga poziva na trodimenzionalni crtež naveden u zakonskom tekstu – trodimenzionalni omotač kabine.