Kamioni

Kakva je budućnost vodika u transportu kamiona?

| 5 min
Uz toliko priča o porastu električnih vozila, činilo se da neko vrijeme vodik i njegov potencijal u transportnoj industriji gube tlo pod nogama u debati oko čistijeg transporta. Ali da li je to zaista tako? Pogledajmo tehnologiju vodikovih gorivih ćelija i njen potencijal kao alternativno gorivo.

Kako funkcionira vodikova goriva ćelija?

Vozila s vodikovim gorivim ćelijama rade tako što ga koriste u gorivoj ćeliji, gdje se kombinira s kisikom i rezultirajućom hemijskom reakcijom stvara se električna energija. To je čist proces čiji su jedini nusproizvodi – osim električne energije – topli zrak i vodena para.
 

Na mnogo načina, vodikove gorive ćelije rade slično kao akumulator, osim što umjesto da se moraju redovno puniti iz vanjskog izvora, gorive ćelije direktno generiraju električnu energiju, i to će činiti sve dok je dostupan vodik, jedan od najzastupljenijih resursa na zemlji. Vozila s pogonom na vodik također imaju mnoge od istih prednosti elektromobilnosti – bez emisije iz izduvnih cijevi i nizak nivo buke.
 

Ako se vodik proizvodi iz obnovljivih izvora, može emitirati vrlo niske emisije "od izvora do točkova". Međutim, kako danas stoji, oko 95% proizvedenog vodika dolazi iz fosilnih goriva, kao što su prirodni gas i nafta. Ovo ima značajan uticaj na ukupni uticaj vodika na klimu i prirodno bi se moralo proizvesti više vodika iz obnovljivih izvora da bi tehnologija imala bolje ekološke karakteristike.

 

Koji su izazovi i mogućnosti?

Značajna prepreka široj primjeni vozila na vodik je cijena proizvodnje gorivih ćelija, što znači da je vodik kao izvor goriva otprilike 3-4 puta skuplji od dizela. Postoje i velike praznine u infrastrukturi koja je skupa za izgradnju, a danas nema dovoljno vozila na vodik na cestama da bi ovo bilo isplativo.
 

Međutim, ovi izazovi nisu nepremostivi i vodikove gorive ćelije i dalje nude ogroman potencijal kao čist izvor goriva. Iz tog razloga se Kina, Japan i Južna Koreja kladiti na veliko na vodik, a Kina je postavila cilj da ima milion vozila na vodik do 2030. godine, što je značajno povećanje sa sadašnjih 1.500. Japan je u međuvremenu postavio svoje ciljeve na 800.000 vozila na cestama otprilike u isto vrijeme. Ovo ima puno smisla za zemlje siromašne resursima poput Japana, gdje vodik može pružiti sve prednosti elektromobilnosti bez dodavanja dodatnog pritiska na električnu mrežu zemlje.
 

Mnogi zagovornici tehnologije vodika vjeruju da je to održivija alternativa dizel kamionima zahvaljujući većem dometu i kraćem vremenu punjenja goriva. Nedavni eksperimenti s novim materijalom kao što je mangan hidrid pokazuju da je moguće još više proširiti domet dizajniranjem rezervoara koji su manji, jeftiniji i energetski gušći od postojećih tehnologija vodikovih gorivih ćelija.

 

Da li je vodik gorivo za budućnost?

Dakle, kakva je presuda o vodiku? Pa, sve dok vodikove gorive ćelije nude potencijal za prelazak na ekološki transport, vjerujem da bi to trebala biti tehnologija koju nastavljamo istraživati i razvijati.
 

Kao i kod svake rasprave o alternativnim gorivima, vodik naspram električnih kamiona ne bi trebalo predstavljati argument da "pobjednik uzima sve". Umjesto toga, trebali bismo razmotriti prednosti i nedostatke svake alternative i shvatiti da će svako rješenje biti konkurentno za različite operacije, regionalne potrebe i u različitim vremenskim trenucima.
 

Uprkos jasnim troškovima i infrastrukturnim prednostima vozila na baterije u odnosu na tehnologiju vodikovih ćelija danas, istina je da ne postoji trenutno rješenje. Obje tehnologije suočavaju se s različitim izazovima koji pokrivaju infrastrukturu, prihvaćanje kupaca, utjecaj na mrežu, zrelost i domet vožnje.
 

Lars Mĺrtensson

Environment and Innovation Director at Volvo Trucks.

Vezani članci