Cestarine za kamione u EU se mijenjaju te će se naknade značajno povećati, posebno za kamione na dizelski i plinski pogon. Njemačka cestarina MAUT će biti prva koja će uvesti najnoviju direktivu EuroVignette. Dakle, kako će MAUT funkcionisati te šta kamionski operateri mogu učiniti da ublaže emisije i troškove?
U martu 2022. godine revidirana je direktiva EuroVignette, koja reguliše naplatu cestarine za kamione u EU. Prema novim pravilima, do 2030. godine će se putne naknade za kamione koji putuju glavnim evropskim autoputevima će se uglavnom promijeniti od naplate zasnovane na vremenu na naplatu zasnovanu na stvarnim kilometrima.
Države članice EU će također morati odrediti različite stope naplate cestarine na osnovu klase emisije CO2 kamiona. Klasa emisije će biti određena prema VECTO ocjeni kamiona, EU standardiziranom alatu za proračun za mjerenje emisije CO2 na osnovu podataka koje unose proizvođač. Od januara 2019. godine, svi novi kamioni prodani EU s bruto masom vozila preko 3,5 tona moraju imati certificiranu deklaraciju o CO2 i potrošnji goriva koju je izradio VECTO.
Sada su kamionske kompanije u Evropi korak bliže tome da sprovedu ovu reformu. Njemačka će biti prva koja će ažurirati svoj MAUT (cestarina na njemačkom jeziku) sistem promjenama koje stupaju na snagu od 1. decembra 2023. godine.
„Ambicija EU ne leži samo u usklađivanju cestarina za kamione širom Evrope. Sastoji se od podsticanja kamionskih kompanija da pređu na čišće kamione kako bi pomogli ispuniti predstojeće klimatske ciljeve. U ovu svrhu, manje ekološki prihvatljivi kamioni će postati skuplji za rad, ohrabrujući kamionske kompanije da kupuju bolje alternative”, kaže Ylva Dalerstedt, menadžer odjela za duga putovanja s teškim teretom kompanije Volvo Trucks.
Način na koji odredite svoj kamion za smanjenje potrošnje goriva i, zauzvrat, emisije CO2, će imati važnu ulogu kada su u pitanju troškovi.
Način na koji MAUT trenutno naplaćuje kamionskim kompanijama znači da je u dobroj poziciji za uvođenje reforme direktive EU. Već primjenjuje naknade za zagađenje zraka, a naplata cestarine se temelji na udaljenosti te je nadzire vlada. Za zemlje članice koje funkcionišu na isti način (Poljska, Belgija, Austrija, Češka, Mađarska, Slovačka, Slovenija i Bugarska), rok za uvođenje novih zahtjeva je mart 2024. godine.
Za kamione koji voze kroz Njemačku, cestarina će se značajno povećati. Na primjer, cijena po kilometru za dizel kamion 4x2 će se skoro udvostručiti - s 19 centi na 34,8 centi. Ranije su kamioni na plin bili oslobođeni plaćanja naknade za zagađenje, ali uskoro će, bez obzira na to radi li kamion na obnovljivi biogas ili neobnovljivi prirodni plin, morati platiti 33,2 centa po kilometru*, skoro isti iznos kao i dizel kamion. Razlog za ovo je jer VECTO proračun uzima u obzir samo emisije CO2 iz ispušne cijevi.
Ipak, kamioni se mogu optimizovati da zadovolje bolju klasu emisija i nižu cestarinu - a čak i mala prilagođavanja mogu činiti veliku razliku u troškovima, kaže Ylva Dalerstedt. „Smanjenje emisija od 5% koje je izračunao VECTO može dovesti do prelaska kamiona s dizel motorom 4 x 2 iz klase 1 u klasu 2. Smanjenje od 3% može dovesti do prelaska u klasu 3. To znači da način na koji odredite svoj kamion za smanjenje potrošnje goriva i, zauzvrat, emisija CO2, će igrati veliku ulogu.”
MAUT sistem će kategorizirati kamione po težini i broju osovina, a postoji pet klasa emisije (uz odgovarajuće naknade po kilometru), kao što je navedeno u animaciji ispod.
*Podaci su zasnovani na kamionu težine preko 18 tona s preko pet osovina.
Vrijedno napomene je da će klasifikacija vozila u klase emisije CO2 2 i 3 biti preračunata šest godina nakon prve registracije (na osnovu primjenjivih graničnih vrijednosti u vrijeme revizije).
Ovo je u svrhu ispunjenja putanje smanjenja emisija u EU za kamione – smanjenje emisija CO2 od 15% do 2025. godine u poređenju sa 2019. godinom za dizel kamione 6x4 i 4x2 te povećan očekivani cilj do 2030. godine (počevši od 2025. godine). Ograničenja za klase emisije CO2 također variraju te se pooštravaju godišnje.
Prilikom određivanja kamiona, postoje četiri ključna faktora koja se moraju uzeti u obzir za povećanje energetske efikasnosti – aerodinamika, pogonski sklop, otpor kotrljanja i težina.
Aerodinamika kamiona može predstavljati čak trećinu gubitaka goriva u tipičnom dizelskom pogonu za duge udaljenosti. Oblik i dizajn kabine bi trebali minimizirati aerodinamički otpor. Usmjerivači zraka također mogu biti ugrađeni kako bi se poboljšao protok zraka oko strana i preko vrha kamiona.
Izbor pogonskog sklopa (za dizel kamione) i pomoćna oprema su od ključne važnosti. Motor, mjenjač i tempomat imaju najznačajniji uticaj, a najnovija tehnologija je povećala njihovu efikasnost. Motori s turbo spojevima sada pružaju veću snagu i efikasnost goriva, a automatizovani mjenjači mogu koristiti podatke u realnom vremenu za optimizaciju svake promjene stepena prenosa. Upotreba prediktivnog tempomata također može uštediti gorivo na brdovitim terenima.
Otpor kotrljanja predstavlja približno 9% potrošnje goriva kamiona, pri čemu su gume dominantan faktor u smanjenju ovih gubitaka. Za kamion na duge relacije, optimalna guma treba imati nizak otpor kotrljanja (idealno oznaka A u Evropi) u kombinaciji s gumenom smjesom za minimalno trenje.
Za kraj, specifikacija za lagani kamion će također pomoći u smanjenju emisija CO2. Za vožnju po autoputu, gdje neravni teren nije faktor, moguće je izabrati lakši okvir šasije, prednje ovjese i stražnju osovinu, između ostalih lakših komponenti.
Alternativno, sada bi mogao biti dobar trenutak za početak razmatranja kamiona s nultom emisijom, kaže Ylva Dalerstedt. „Vozila s nultom emisijom, kao što su električni kamioni na baterije i električna vozila na gorivne ćelije, će biti izuzeta od plaćanja naknada za CO2 do 1. januara 2026. godine, kada će biti uvedena znatno smanjena stopa cestarine. Oni su očigledan izbor ako zaista želite smanjiti svoj CO2 otisak i potencijalno ukupne troškove vlasništva na duge staze.”
Dok će Njemačka biti prva koja će uvesti revidiranu direktivu EuroVignette, preostale članice EU će morati slijediti njenim stopama u 2024-2025. godini.
Ostatak svijeta također počinje pokazivati interesovanje za dešavanja u Evropi, kaže Ylva Dalerstedt. „VECTO posebno pažljivo prate zemlje kao što su Malezija i Kina, koje žele uspostaviti sličan alat za izračunavanje cestarine za kamione, koji je zasnovan na CO2.“
„Sve u svemu, ovo je velika reforma za Evropu i industriju kamiona u cjelini. Po prvi put, kamionske kompanije će biti ohrabrene da pronađu bolja rješenja za smanjenje emisija CO2, a proizvođači kamiona će imati jasan okvir na kojem će raditi kako bi osigurali ova rješenja. A to je potrebno za pomoć prelasku na nultu emisiju štetnih gasova.”
Saznajte više o različitim putevima u budućnost bez fosilnih goriva ovdje ili pročitajte kako VECTO utiče na vlasnike kamiona.